kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
پیام رهبر انقلاب به اجلاس سراسری نماز:

نمازخوانی جوانان برترین تضمین برای سلامت آینده جامعه است

بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز دیروز (چهارشنبه) با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب و با شعار «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز» در سمنان برگزار شد.
 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این اجلاس که حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی نماینده ولی‌فقیه در سمنان، آن را قرائت کرد به این شرح است:
 بسم الله الرحمن الرحیم
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
اجلاس سالانه‌‌ نماز از سویی نشانه‌ حق‌گزاری در برابر فریضه‌‌ای است که می‌تواند بر همه‌‌ اعمال و فرایض دیگر، روح بدمد و آنها را کارآمد کند: «إن قُبِلَت قُبِلَ ماسِواها» و از سوی دیگر خدمت بزرگی است به آنان که حقِّ این هدیه‌‌ الهی را ندانسته و در آن سهل‌انگاری می‌کنند.
نماز آنگاه که با خشوع و حضور گزارده شود جامعه را به صلاح و سداد در زبان و عمل می‌کشاند و اعتلاء می‌بخشد.
بخش مهمی از گرفتاری‌ها و آلودگی‌های ما بر اثر نپرداختن به این حقیقت هشدار‌دهنده است. از این رو ترویج نماز با همه‌‌ شیوه‌های اثرگذار، در شمار وظایف بزرگی است که همه باید بدان اهتمام ورزیم و شما دست‌اندرکاران این اجلاس به ویژه عالم مجاهد جناب حجت‌الاسلام آقای قرائتی بحمدالله در این راه از توفیق الهی بهره‌مند شده‌اید.
آموزش و پرورش می‌تواند در این عرصه از اثرگذارترین‌ها باشد.
مدارس را مزین کنید به نمازخوانی نوجوانان؛ این برترین تضمین برای سلامتی آینده‌‌ جامعه است.
رئیس‌جمهوری: نماز افتخار بشریت است
رئیس‌جمهوری در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان افزود: به تعبیری خداوند برای نماز از انسان دعوت کرده و آن را از ما خواسته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با ‌اشاره به اینکه نماز یک عبادت صرف یا یک فرع دین مانند دیگر فروع دین نیست، خاطر‌نشان کرد: نماز همه چهره اسلام است، صورت اسلام نماز است و نماز افتخار بشریت و انسان است.
وی با بیان اینکه کشورها را با پرچم می‌شناسند، ادامه داد: دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست، نماز همان اصل عبودیت در کنار توحید است.
عبودیت بی‌توحید معنا ندارد و توحید بی‌عبودیت ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند.
وی به ‌اشاره‌های مختلف نماز در زندگی برخی چهره‌ها در قرآن کریم ‌اشاره کرد و افزود: بیش از 135 نوبت در قرآن نام حضرت موسی(ع) آمده است، آنجا که خداوند با حضرت موسی(ع) سخن می‌گوید، اولین دستور این است که نماز را به پا دارد.
وی تاکید کرد: مسئله نماز مسئله اسلام نیست، حقیقت دین است که در واقع اتصال به خداوند است، و حیات، سکون و آرامش ما در کنار نماز به وجود می‌آید.
وی بیان کرد: امیرالمومنین(ع) با آن مقام و آن تربیتی که برگرفته از اشرف مخلوقات عالم پیامبراعظم(ص) بود، در برابر مشکلات نماز اقامه می‌کردند.
وی ادامه داد: از دینی که همه مسلمانان در طول شبانه‌روز حداقل باید خداوند متعال را 10 بار با رحمانیت بخوانند، خشونت، بداخلاقی و تهمت خارج نمی‌شود.
رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: اگر اخلاق ما متناسب با نماز ما نیست، پس جایی مشکل داریم که باید آن را حل کنیم و چه عنصری ‌که می‌تواند یک ملت بزرگ را در برابر ابرقدرت‌ها حفظ کند نماز و تکیه به لطف و رحمت الهی است و مسلمانان با اقامه نماز، قدرت دینی خود را به گوش جهانیان می‌رسانند.
 وی با ‌اشاره به اینکه اقامه نماز اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد، افزود: امروز که زمان فشار اقتصادی دشمنان بر ماست، باید با تکیه بر خداوند استقامت کنیم و این مسئله در نماز نهفته است.
روحانی در ادامه گفت: نماز باید از خانه و خانواده شروع شود و رفتار پدر و مادر در مسیر ترویج نماز باشد.
به گفته رئیس‌جمهوری اگر می‌خواهیم نماز را ترویج کنیم باید از خانه، خانواده و مدرسه شروع کنیم و در این مسیر آموزش و پرورش بزرگ‌ترین وظیفه را برعهده ‌دارد.
وی گفت: معتقدم که همه پول‌های مرتبط با اقامه نماز را به دبستان بدهیم که در آن شاکله‌ها و شخصیت‌ها ساخته می‌شود و همه افراد مخلص، ساخته شده دبستان و خانواده هستند.
قرائتی: دولت برای اقامه نماز تصمیم‌های جدی بگیرد
رئیس‌ ستاد اقامه نماز در این اجلاس گفت: دولت همان طور که در سفرهای استانی در مورد مسائل هر استان تصمیم‌های مهمی اتخاذ می‌کند در مورد نماز نیز تصمیم‌های جدی بگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی پیشنهاد کرد هیئت وزیران هر شش ماه یک بار به مدت یک ساعت در جلسه‌های خود پیرامون اهمیت، اقامه و احیای نماز مذاکره کنند.
وی با بیان اینکه مدیران باید امکانات اقامه نماز را فراهم کنند با ‌‌اشاره به ذکر خاطراتی از حضرت امام (ره) در مورد اهمیت دادن به نماز اول وقت گفت: اهمیت نماز به حدی بالاست که مدیران دستگاه‌ها خود باید مسئولیت اقامه شایسته آن را داشته باشند و امکانات اقامه نماز را فراهم کنند.
وی گفت: اگر نماز احیا شود مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از جمله مراجعات مردم به دادگاه کم می‌شود چرا که نماز به همه شئونات و ارکان زندگی انسان مرتبط است.
قرائتی همچنین گفت: خادم مسجد باید از افراد فرهیخته باشد زیرا بهترین انسان‌های روی زمین خادم مسجد بوده‌اند و این شایسته نیست که افراد نامناسب خدمتگزار مساجد باشند.
اجلاس امسال با حضور یک هزار و 600 میهمان و 400 مسئول کشوری و استانی در سالن امیرکبیر دانشگاه سمنان به مدت یک روز برگزار ‌شد.
اجلاس سراسری نماز به صورت سالانه و با اعلام آمادگی استان‌ها برگزار می‌شود.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز کشور در حاشیه آغاز اجلاس به ایرنا گفت: امسال در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز، یک هزار و 536 اثر در محورها و موضوع‌های مختلف مانند اجرا، اقامه و کارهای ابتکاری در زمینه دیجیتال به دبیرخانه اجلاس ارسال شد.
منصور سرگزی اظهار داشت: 825 خانم و 711 آقا از سراسر کشور در اجلاس سراسری نماز شرکت و آثار خود را ارائه کردند.
وی ادامه داد: در بخش شیوه‌های انس کودکان با نماز در مهدهای کودک 238 اثر، مهارت‌های دعوت به نماز در مدرسه و دانشگاه‌ها 453 اثر و روش‌های دعوت همسالان به نماز 191 اثر ارسال شده است.
سرگزی اظهار داشت: شرکت‌کنندگان در اجلاس در زمینه راه‌های دعوت به نماز در فضای مجازی و رسانه 121 اثر، شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز در دستگاه‌های دولتی 64 اثر، روش‌ها و مهارت‌های مبلغان و روحانیان در دعوت به نماز 95 اثر به دبیرخانه ارسال کردند.
وی تصریح کرد: 443 اثر در قالب ایده‌ها و تجربه‌های موفق، 385 اثر در بخش علمی و پژوهشی، 629 اثر در زمینه ادبی و هنری و 79 اثر در بخش محصولات کمک آموزشی به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز ارسال شد.
شرکت‌کنندگان در محورها و موضوع‌های مختلف مانند اجرا، اقامه و کارهای ابتکاری در زمینه دیجیتال آثار خود را به دبیرخانه اجلاس سراسری سالانه نماز ارسال کردند.
بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز به مدت یک روز و در 2 نوبت صبح و عصر در سالن اجتماعات دانشگاه سمنان برگزار شد.
«بیرانوند» ورزشکار نمونه نماز شد
از «علیرضا بیرانوند» سنگربان تیم ملی فوتبال در اجلاس سراسری نماز به عنوان ورزشکار نمونه در این حوزه توسط رئیس‌جمهوری تجلیل شد.
در این تجلیل همچنین از وزیر کشور، سرپرست سازمان بهزیستی، نوجوان نمونه، مربی نمونه مدرسه و جمع دیگری از فعالان نماز در دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های مردمی توسط رئیس‌جمهوری با اهدای لوح تجلیل شد.