kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶

همه‌چیز درباره جلسه دیروز پارلمان عراق چرا کابینه عادل عبدالمهدی تکمیل نشد؟

جلسه پارلمان عراق، که به خاطر بررسی صلاحیت هشت نامزد پیشنهادی نخست‌وزیر برای تکمیل کابینه تشکیل شده بود، به تشنج و درگیری‌ کشیده و تعطیل شد.
روز سه شنبه «عادل عبدالمهدی» به همراه هشت نامزد نخست‌وزیری مورد نظر خود، به پارمان رفتند تا او طبق روال قانونی، نظر نمایندگان پارلمان را در‌باره آنها جویا شود. اما جلسه پارلمان به تشنج و در گیری میان نماینگان انجامید وعبدالمهدی به همراه آن هشت نفر، مجبور به ترک پارلمان شدند.
پس از آن نیز ریاست پارلمان اعلام کرد، جلسه رای اعتماد به پنجشنبه (امروز) موکول می‌شود.
بیش از دو ماه است که عبدالمهدی مأمور به تشکیل کابینه جدید شده است، ولی هنوز نتوانسته کابینه خود را تکمیل کند.
نمایندگان پارلمان ماه گذشته در اولین جلسه رأی‌گیری، از میان 22 وزیر پیشنهادی نخست‌وزیر، تنها به 14 وزیر رای اعتماد داده‌ بودند و به همین دلیل، پست‌های ریاست هشت وزارتخانه خالی مانده است.
اظهارات عبدالمهدی
به گزارش فارس، عبدالمهدی که سه‌شنبه شب در نشست هفتگی هیئت دولت سخن می‌گفت، تصریح کرد، درگیری بین نمایندگان و تنش‌های لفظی قبل از آغاز جلسه رای‌گیری بر سر رای اعتماد به هشت نامزد پیشنهادی کابینه، باعث شد که این جلسه تشکیل نشود و در نتیجه، سرنوشت ریاست هشت پست وزارتی، در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.
نخست‌وزیرعراق افزود: ما منتظریم که پارلمان زمان جلسه تکمیل فرآیند تشکیل کابینه را پس از حصول توافق بین نمایندگان، مشخص نماید.
وی همچنین، با تاکید بر تلاش جدی دولت برای مبارزه با فساد گفت که ۱۳ هزار پرونده مربوط به فساد در عراق وجود دارد که همچنان باز و در حال رسیدگی است.
واکنش‌های داخلی به رفتار نمایندگان
تنش آفرینی نمایندگان پارلمان عراق با واکنش منفی گسترده محافل سیاسی و کارشناسی در این کشور روبرو شد.
«نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق عراق، سه‌شنبه شب و ساعاتی پس از تنش و درگیری در داخل پارلمان این کشور، گفت که «آنچه امروز در پارلمان رخ داده است، مشکل جدی و ناکامی بزرگ است». وی از همه احزاب سیاسی این کشور خواست تا اختلافات را کنار بگذارند و روی تکمیل فرآیند تشکیل کابینه جدید به ریاست عبدالمهدی تمرکز کنند.
نخست‌وزیر سابق عراق، که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، افزود: آنچه امروز(روز سه شنبه) در پارلمان رخ داده، امری تاسف‌بار و مصادره آشکار اراده ملت و رای‌دهندگان است.
رئیس‌ائتلاف «دولت قانون» عراق تاکید کرد که رویداد روز سه‌شنبه پارلمان، پیروزی اراده خشونت و درگیری و آشوب محسوب می‌شود.
شماری از کارشناسان نیز انگشت اتهام خود را به سمت «مقتدا صدر» گرفتند و گفتند که مطالبات غیر منطقی وی از نخست‌وزیر جدید، زمینه‌ساز تشنج در پارلمان بوده است.
درمجموع، کارشناسان شرایط موجود در عراق را بسیار حساس می‌دانند و می‌گویند، ادامه تشنج سیاسی در این کشور ممکن است آمریکا را برای عملیاتی کردن توطئه‌های جدید، وسوسه کند.