kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

هشدار رژیم صهیونیستی به آمریکا درباره همکاری هسته‌ای با عربستان

یک مرکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی با بررسی برنامه هسته ای سعودی‌ها، نسبت به تلاش ریاض برای دستیابی به غنی سازی اورانیوم و احتمالا بمب اتم به واشنگتن هشدار داد.

مرکز تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گزارشی به شرایط کنونی و افق پروژه فعالیت‌های اتمی عربستان در زمینه های صلح آمیز اشاره کرده و از «نگرانی‌های اسرائیل در قبال توسعه این پروژه به سوی فعالیت‌های نظامی اتمی» خبر داده است. به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) ، در پژوهش مرکز تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی با عنوان «نگاه راهبردی» که  وابسته به دانشگاه تل‌آویو  است و  از سوی  «افرایم اسکولای» و  «یوئیل جوجنسکی» تهیه شده، آمده: «محمد بن سلمان در نوامبر گذشته(آبان ماه) پروژه ساخت نخستین تاسیسات هسته ای جهت فعالیت‌های صلح‌آمیز و تحقیقاتی را کلید زد... البته اهتمام سران سعودی به آغاز فعالیت‌های هسته‌ای، دارای پشتوانه نیست و عربستان از فقدان توانمندی های واقعی در این زمینه رنج می برد. بر همین اساس است که نگرانی هایی درباره تحرک ریاض به سوی فعالیت‌های نظامی هسته ای وجود دارد. به ویژه اینکه بن سلمان در موضعی تاکید کرده بود، اگر ایران به توانمندی نظامی اتمی دست یابد، عربستان نیز در این زمینه وارد عمل می شود.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «ایجاد تاسیسات اتمی تحقیقاتی پیش شرط ایجاد تاسیسات اتمی بزرگ جهت تولید انرژی نیست، گام‌های این چنینی از سوی کشورهای فقیر که دارای مشکلات جدی تاسیسات زیر بنایی، منابع انسانی و توسعه فناوری هستند قابل توجیه است. در اینجاست که نگرانی ها از نیت عربستان برای ورود به فعالیت‌های هسته‌ای افزایش می‌یابد، به ویژه اینکه احتمال می رود هدف ریاض از راه اندازی تاسیسات اتمی تحقیقاتی استفاده از سوخت آن جهت استخراج پلوتونیوم باشد.»این مرکز تحقیقاتی همچنین می‌گوید:« در همین راستا باید واشنگتن وارد عمل شده و از عربستان بخواهد که غنی سازی اورانیوم را به بیش از 20 درصد نرسانند، مسئله ای که مانع تولید پلوتونیوم از اورانیوم غنی سازی شده و مورد استفاده قرار گرفته می شود. در واقع توان تاسیسات اتمی عربستان باید آنقدر پایین باشد که میزان تولید انرژی از آن به بیش از 100 کیلو وات نرسد، مسئله ای که تولید پلوتونیوم از سوخت هسته‌ای را ناممکن می سازد.» البته آخرین دور مذاکرات آمریکا و عربستان در دوران باراک اوباما به بن بست رسیده بود، دلیل اصلی شکست این مذاکرات هم این بود که سعودی‌ها بر حق خود جهت غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت اتمی برای تولید انرژی تاکید داشتند.این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا در تلاش برای یافتن راه حلی است که عربستان با در نظر گرفتن شروطی بتواند به غنی سازی اورانیوم اقدام کند، مسئله ای که با مخالفت‌هایی در واشنگتن روبه روست و برخی جریان‌ها از نیت ریاض در زمینه هسته‌ای نگرانی داشته و خواهان تعلیق مذاکرات سری و محرمانه میان واشنگتن و ریاض در این زمینه هستند، این مخالفت‌ها پس از پرونده قتل خاشقجی و همچنین بحرانی شدن دخالت عربستان در جنگ یمن افزایش یافته است.