kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵

عموی پادشاه بحرین برای یازدهمین بار نخست وزیر می‌شود!

پادشاه بحرین عموی خود را برای یازدهمین بار مامور تشکیل کابینه دولت کرده است! تا پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از شکل‌گیری این کشور، وی همچنان تنها فرد متصدی منصب نخست وزیری باقی بماند.



«حمد‌بن‌عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین یکشنبه شب بار دیگر عموی ۸۳ ساله خود «خلیفه بن سلمان آل خلیفه» که از زمان شکل‌گیری این کشور در سال ۱۹۷۱ میلادی تاکنون به عنوان نخست وزیر فعالیت می‌کند و قدیمی‌ترین فرد متصدی منصب نخست وزیری در جهان! به‌شمار می‌آید را مامور تشکیل کابینه دولت جدید کرده است.
«خلیفه بن سلمان» که تاکنون ۴۷ سال را در منصب نخست وزیری سپری کرده، در صورت به پایان رساندن دوره چهار ساله پیش رو، در مجموع با ۵۱ سال تصدی این منصب رکورد جدیدی را به نام خود ثبت خواهد کرد که این مسئله واقعیت دیکتاتوری سیستم حکمرانی در بحرین را نشان می دهد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی «مرآه البحرین»، این یازدهمین بار است که تنها نخست وزیر تاریخ بحرین از زمان استقلال مامور تشکیل دولت می شود به نحوی که هفت مورد اخیر آن نیز مربوط به دوره پادشاه کنونی می‌باشد. با وجود آن که بخش زیادی از اختیارات نخست وزیر بحرین به معاون اول وی یعنی «سلمان بن حمد آل خلیفه»، ولیعهد کنونی این کشور واگذار شده، با این حال روشن است که پادشاه برای حفظ همبستگی خاندان حاکم همواره عموی خود را مامور تشکیل کابینه دولت می‌کند تا این که زمان مرگ وی فرا برسد و یا به‌صورت داوطلبانه از این منصب دست بکشد و البته در هر دو حالت نیز هیچ‌گونه آسیبی به منافع تجاری خود و پسرانش نخواهد رسید.
«خلیفه بن سلمان» در جلسه روز یکشنبه هیئت وزیران، بر اساس قانون انتخابات استعفای دولت را اعلام کرده بود تا زمینه تشکیل دولت جدید فراهم شود. به موجب ماده ۳۳ قانون اساسی بحرین، پس از برگزاری انتخابات پارلمان و آغاز دوره جدید پارلمان، بایستی دولت جدیدی تشکیل شود. این انتخابات در حالی برگزار شد که مردم آن را تحریم کرده و این انتخابات را «کمدی» خوانده و تأکید کرده بودند که نتایج آن از قبل مشخص است.