kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵

قطر تا 30 روز آینده از «اوپک» خارج می‌شود

وزیر انرژی قطر اعلام کرد این کشور از سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) خارج می‌شود، تصمیمی که در کنار 2 اتفاق دیگر به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی منجر شد.

 

«سعد کعبی» که یک ماه پیش به سمت وزارت انرژی پادشاهی قطر منصوب شده، دیروز در جریان یک نشست مطبوعاتی در دوحه، پایتخت این کشور گفت: «قطر تصمیم گرفته تا از ژانویه(اوایل دی ماه) ۲۰۱۹ از عضویت اوپک بیرون بیاید.» وزیر انرژی قطر در توضیح این تصمیم هم گفته: «ما ظرفیت نفتی زیادی نداریم و واقع‌بین هستیم. ظرفیت ما در واقع گاز است.»
تولید نفت قطر حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است با این حال این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است. این کشور کوچک از سال ۱۹۶۱ یعنی یک سال پس از تشکیل اوپک به عضویت این سازمان در آمد. اوپک در سال ۱۹۶۰ تشکیل شد. قطر همچنین با عربستان که همسایه این کشور و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت اوپک است، اختلافات شدیدی دارد. قطر با این تصمیم به بیش از نیم قرن عضویت خود در اوپک پایان می‌دهد.
به گزارش یورونیوز، در پی اعلام خروج قطر از اوپک، قیمت جهانی نفت به شدت افزایش یافت. بهای نفت برنت به ۶۱ دلار و ۱۴ سنت رسید که نسبت به لحظه بسته شدن بازار در پایان روز کاری جمعه 5/8 درصد افزایش نشان می‌دهد. قیمت شاخص برنت در پایان هفته گذشته ۵۸ دلار و ۶۸ سنت بود. البته برخی عوامل دیگر مانند توافق عربستان و روسیه مبنی بر کاهش تولید نفت نیز در افزایش قیمت نفت موثر بوده است. همچنین با وجود آنکه اعلام تصمیم قطر مبنی بر خروج از اوپک وارد شدن شوک به بازار نفت را توجیه می‌کند، اما بسیاری از تحلیلگران دلیل دیگر افزایش بهای نفت در نخستین روز کاری هفته جاری را تعدیل تنش تجاری میان آمریکا در جریان دیدارهای حاشیه‌ای نشست گروه ۲۰ در آرژانتین می‌دانند.