kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش تشریح کرد

نخستین ‌ماموریت ‌ناوشکن‌ سهند اعزام به آمریکای جنوبی

امیر دریادار تورج حسنی‌مقدم می‌گوید ناوشکن سهند و زیردریایی فاتح از نمونه‌های تولید‌شده پیشین توانمندی‌های بیشتری دارند و چنانکه او خبر داده ناوشکن سهند و خارک به ماموریتی در آمریکای جنوبی خواهند رفت.

امیر دریادار تورج حسنی‌مقدم، جانشین فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «در خصوص ناوشکن سهند و زیرسطحی فاتح باید گفت این تجهیزات کاملاً بومی هستند. ناوشکن سهند ورژن جدیدی از ناوشکن جماران در دریای جنوب و ناو دماوند در خزر است. سهند به عنوان یک ناوشکن اقیانوس‌پیما با توانمندی انجام مأموریت‌های سطحی، ضد زیرسطحی‌، ضد سطحی و ضد هوایی است و قدرت ماندگاری آن در دریا نسبت به نمونه‌های تولیدی در گذشته بسیار بیشتر است و می‌تواند فرماندهی تاکتیکی را در دریا برعهده بگیرد و دیگر شناورها را هدایت کند. این شناور از سرعت رانش بالایی برخوردار است و علاوه بر انجام مأموریت‌های اصلی می‌تواند مأموریت‌های فرعی را نیز با توجه به توان حمل بالگرد انجام دهد.»
دریادار حسنی‌مقدم سپس افزوده است: «در بحث زیرسطحی فاتح باید گفت این زیردریایی از نوع کلاس غدیر توانمندی بیشتری دارد و پیشرفته‌تر است و توان ماندگاری بیشتری زیر آب نسبت به انواعی دارد که در گذشته از خارج خریداری کردیم و یا در داخل تولید کرده بودیم. به لحاظ تعداد خدمه، تسلیحات و کنترل آتش، از توانمندی‌ها و قابلیت‌های به مراتب بهتر و پیشرفته‌تری برخوردار است و ان‌شاءالله در ورژن‌های بعدی که از این زیرسطحی تولید می‌شود، به سامانه AIP که می‌تواند بحث سکوت در زیر آب را بیشتر رعایت کند مجهز می‌شود. این زیردریایی در خفا می‌تواند بازدارندگی بسیار خوبی را در مقابل کشورهای هدف به وجود می‌آورد.»
وی گفت: «نیروی دریایی قصد دارد با ناوشکن سهند کل اقیانوس‌ها را بپیماید. یعنی از سمت سریلانکا و تنگه مالاکا به سمت ونزوئلا و آمریکای جنوبی برویم و بعد از آن عرض اقیانوس اطلس را طی و با عبور از کانال سوئز و اقیانوس هند به خلیج فارس برگردیم. در این مأموریت، ناو خارک در کنار ناو سهند به کار گرفته می‌شود و سامانه کمند که یک سامانه دفاع نقطه‌ای است بر روی ناوشکن سهند نصب و از آن بهره‌برداری می‌شود.»
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: «تجهیزات نیروی دریایی نیز روز به روز در حال پیشرفت و آماده دفاع از سرزمین هستند. الحاق ناوشکن سهند و زیرسطحی فاتح در روزهای اخیر نیز در جهت تقویت توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد. نیروی دریایی اهدافی را برای خود مشخص کرده و کارکنان این نیرو آماده‌اند به عنوان سربازان ولایت در مقابل تهدیدات، ایستادگی و از کشور دفاع کنند.»