kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
وال استریت ژورنال خبر داد

سند فوق محرمانه سیا: بن سلمان با تیم ترور خاشقجی به طور مرتب در ارتباط بوده است

طبق گزارش «وال استریت ژورنال»، ارزیابی محرمانه سیا نشان می‌دهد، بن سلمان قبل و بعد از قتل «جمال خاشقجی» حداقل 11 پیام برای مشاوران نزدیک خود که مسئول نظارت بر تیم ترور این روزنامه‌نگار بودند، ارسال کرده است.

نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در چند هفته گذشته سوژه اصلی رسانه‌های بین‌المللی بوده است. این مسئله حتی بن سلمان را تا یک قدمی برکناری از پست ولیعهدی نیز پیش برده است. اما اکنون برخی اطلاعات جدید از ارتباط مستقیم بن سلمان با تیم ترور خاشقجی پرده برداشته است. به گزارش فارس، روزنامه وال استریت ژورنال خبر داده به یک سند فوق محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا‌(سیا) درباره قتل خاشقجی دسترسی پیدا کرده که طبق آن محمد بن سلمان با مسئولان نظارت بر تیم ترور اعزامی از ریاض به اسلامبول ارتباط برقرار کرده است.
بنابر مفاد این سند، محمد بن سلمان ساعاتی قبل و ساعاتی بعد از کشته شدن «جمال خاشقجی» با مشاوران نزدیک خود که نظارت بر تیم اعزامی ترور خاشقجی را برعهده داشتند در ارتباط بوده و حداقل ۱۱ پیام برای آنها ارسال کرده است. طبق این سند، ولیعهد سعودی اوت 2017(مرداد 96) به مشاورانش گفته بود در صورت ناکامی تلاش‌هایش برای اقناع خاشقجی برای بازگشت به عربستان، «ما شاید بتوانیم خارج از عربستان او را فریب داده و ترتیباتی در این زمینه بیاندیشیم.» در سند محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا همچنین آمده: پیام‌های ولیعهد سعودی با مسئولان تیم اعزامی ترور و همچنین اظهارات سال گذشته او با مشاورانش «به نظر نشانه‌ای از عملیات سعودی علیه  خاشقجی باشد.»
پیشتر برخی رسانه‌های آمریکایی خبر داده بودند که سیا به این جمع‌بندی رسیده که احتمالا «محمد بن سلمان» شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از رسانه‌ای شدن جمع‌بندی سیا با تشکیک در این موضوع گفت که شاید او این کار را کرده شاید هم چنین کاری انجام نداده است. طبق گزارش تازه وال استریت ژورنال، بررسی این روزنامه درباره سند محرمانه ارزیابی سیا نشان می‌دهد که میزان قطعیت این نهاد اطلاعاتی درباره اینکه محمد بن سلمان در قتل خاشقجی نقش داشته و «احتمالا شخصا دستور مرگش» را داده، «متوسط به بالا» است. بنابر ارزیابی سیا، ولیعهد سعودی پیغام‌های الکترونیکی برای «سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی ارسال کرده بود، کسی که حکومت عربستان بعد از جنجال‌های بین‌المللی درباره قتل خاشقجی، او و تعدادی دیگر از مقام‌های ریاض را از مقامشان خلع کرد.
حاشیه‌های بن سلمان در آرژانتین
از سوی دیگر نشست جی-20 در آرژانتین در حالی روزهای جمعه و شنبه برگزار شد که این نشست به محلی برای اعتراض مردم به سیاست‌های ترامپ و برخی دیگر از سران کشورهای اروپایی تبدیل شد. اما در این میان حاشیه‌های بن سلمان ولیعهد سعودی بیش از مقامات دیگر بود. بن سلمان در حالی که در عکس یادگاری سران گروه 20 در حاشیه قرار گرفته بود با بی‌مهری بسیاری از سران کشورها روبه‌رو شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و متحد اصلی بن سلمان تنها به یک خوش و بش ساده اکتفا کرد و هیچ دیداری بین این دو صورت نگرفت. علاوه بر این بن سلمان در هنگام گرفتن عکس یادگاری در حالی که پیش از همه در جایگاه حضور داشت مقامات سایر کشورها بی تفاوت از کنار وی می گذشتند. پیش از این دیدار پیش بینی شده بود که به دلیل نقش بن سلمان در قتل خاشقجی و جنایت علیه یمن  بن سلمان در انزوای کامل قرار بگیرد. در این میان سران چند کشور مانند روسیه، هند، فرانسه و آرژانتین با بن سلمان دیدار کردند. رفتار گرم پوتین با بن سلمان نیز از جمله نکات قابل توجه نشست گروه-20 بود!
دیدار عجیب ماکرون و بن سلمان
از سوی دیگر امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، در دیدار کوتاهی با ولیعهد عربستان در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین پیام بسیار مهمی را درباره قتل جمال خاشقجی و یمن به وی داد. به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از شبکه روسیا الیوم، کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار کوتاهی که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین داشت، پیام بسیار مهم و جدی را به وی درباره قتل جمال خاشقجی و بحران یمن منتقل کرد. ماکرون در دیدارش با بن سلمان بر پافشاری اروپایی‌ها برای مشارکت کارشناسان بین‌المللی در تحقیقات در خصوص خاشقجی تاکید کرد.
در ویدیویی که از این دیدار منتشر شده است، ماکرون در حالی که لبخند می‌زند و جدی است، چشم در چشم محمد بن سلمان دوخته است و از وی انتقاد می‌کند. محمد بن سلمان نیز با سر تکان دادن اظهارات ماکرون را تایید کرده و در برخی از اوقات نیز لبخندی بر لب او دیده می‌شود. در این ویدیو محمد بن سلمان و ماکرون با صدای بسیار پایینی صحبت می‌کنند و در این ویدیو شنیده می‌شود که محمد بن سلمان می‌گوید، نگران نباش اما ماکرون می‌گوید، اما من نگرانم. ماکرون به محمد بن سلمان می‌گوید، تو هیچ وقت به حرف‌های من گوش نکردی! محمد بن سلمان جواب می‌دهد و می‌گوید، من همیشه گوش داده‌ام. در پایان این دیدار نیز صدای ماکرون شنیده می‌شود که می‌گوید، من مردی هستم که به حرف‌هایش احترام گذاشته می‌شود!