kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹

جرج بوش پدر مُرد

«جرج هربرت واکر بوش» که در فاصله سال‌های 1989 تا 1993 رئیس‌جمهور آمریکا بود در سن ۹۴ سالگی مُرد.

 خبر مرگ «جرج هربرت واکر بوش»، چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا را فرزندش جرج دبلیو بوش اعلام کرد. بوش پدر دچار عفونت خونی و در بیمارستان بستری بود. او در طول سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون سفیر آمریکا در سازمان ملل و رئیس‌ سازمان سیا در سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ بود و قبل از آن در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ میلادی سفیر آمریکا در جمهوری خلق چین بود. او در سال ۱۹۹۲ انتخابات را به بیل کلینتون واگذار کرد. او در تاریخ آمریکا بیش از همه رؤسای جمهور این کشور عمر کرد.
هواپیمای مسافربری
  در ایران نام جرج هربرت واکر بوش با پرواز 655 ایران ایر گره خورده است. در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج‌فارس مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز دولت بوش قرار گرفت. این هواپیما در زمانی که ایران در نبرد با متجاوزین بعثی قرار داشت با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیرو‌های تجاوزگر و جنایت‌پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت.
 هواپیما حامل 290 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با این جنایت به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان این هواپیمای مسافربری، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشور‌های خارجی نیز بودند. پس از سقوط این هواپیما و با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و همچنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلم شد که احتمال ‌اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً تعمدی و خصمانه بوده است. با این حال دولت بوش پس از چندی، مدال شجاعت بر گردن «ویلیام سی راجرز سوم» ناخدای این ناو انداخت.
تجاوزات نظامی و جنسی
 حمله به پاناما و ‌اشغال این کشور، نشان دادن چراغ سبز به صدام حسین برای‌ اشغال کشور همسایه (کویت) و سپس حمله به عراق، سکوت در مقابل جنایات وحشیانه صدام در سرکوب شیعیان و حمله به سومالی از جمله اقدامات جنایتکارانه بوش در زمان ریاست جمهوری خود بود. وی در سال‌های اخیر با رسوایی جنسی نیز درگیر بود و 6 زن از وی به دلیل آزار جنسی به افشاگری پرداخته بودند. سال جاری میلادی و بعد از فاش شدن این رسوایی‌های جنسی سخنگوی وی رسما پذیرفت که جرج بوش پدر بيماري جنسي داشته است.