kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

کار خروج ساکنان ادلب از گذرگاه امن شروع شد

ده‌ها غیر‌نظامی سوری ساکن استان ادلب از طریق گذرگاه امن ایجاد شده توسط ارتش سوریه، مناطق تحت ‌اشغال تروریست‌ها را ترک کردند.

 

ارتش سوریه روز سه‌شنبه پس از درگیری با عناصر تروریستی «جبهه النصره» و عقب راندن آنها، گذرگاه «ابوالظهور» را به روی افراد غیر‌نظامی گشود و از مردم خواست در صورت تمایل، از مناطق تحت ‌اشغال تروریست‌ها در ادلب خارج شده و به مناطق امن و تحت کنترل دولت سوریه بروند.
منابع روسی هم اعلام کردند، بازگشایی این گذرگاه پس از هماهنگی با طرف روسی صورت گرفته است و به افراد غیر‌نظامی فرصت داده شده تا تاریخ دوم دسامبر (11 آذر) از مناطق مذکور خارج شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، پس از بازگشایی گذرگاه ابوالظهور، شمار زیادی از افراد غیر‌نظامی حاضر در مناطق تحت ‌اشغال تروریست‌ها، از طریق این گذرگاه، منطقه ‌اشغالی را ترک کردند.
 در اطراف این گذرگاه مسئولان سوری مراکزی را برای ارائه خدمات پزشکی، غذایی و پوشاک برای شهروندان خارج شده ایجاد کرده‌اند و آنها به محض ورود به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه، تحت رسیدگی قرار می‌گیرند.
شماری از کسانی که به منازل خود بازگشتند، ضمن ابراز شادمانی به خاطر این مسئله، تأکید کردند که از مدت‌ها پیش منتظر لحظه‌ای بوده‌اند که ارتش سوریه آنان را از اسارت تروریست‌ها نجات دهد.
طی ماه‌های گذشته دولت‌های غربی و عربی و همچنین ترکیه به بهانه حفاظت از غیر‌نظامیان، مانع اجرای عملیات ارتش سوریه برای آزاد‌سازی ادلب می‌شده‌اند. اما اکنون با خروج مردم از مناطق ‌اشغالی ادلب، بهانه از دست حامیان تروریسم گرفته می‌شود.
تقویت نیروهای ‌اشغالگر آمریکایی
«شان رایان» سخنگوی ائتلاف موسوم به ضد داعش اعلام کرد: ارتش آمریکا اقدام به ایجاد چندین پست بازرسی و نظارت در شمال شرق سوریه کرده است، تا مانع عبور تروریست‌های داعش از ترکیه به داخل سوریه شود.به گزارش تسنیم‌، وی در ادامه طی اظهاراتی متناقض، مدعی شد: این پست‌های بازرسی، شفافیت بیشتری در منطقه‌ ایجاد خواهد کرد و موجب حفاظت ترکیه در برابر تروریست‌های داعش خواهد شد.
«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا، نیز هفته گذشته مدعی شده بود، واشنگتن پس از رایزنی‌های مکرر با مقامات ترکیه، قصد دارد دست به ایجاد پست‌های بازرسی و نظارت در شمال شرق سوریه بزند. با این حال، آنکارا نارضایتی خود را از این اقدام آمریکا اعلام کرده است.
ترکیه بر این باور است که این اقدام آمریکا تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به موجودیت شبه‌نظامیان کرد موسوم به «وای‌پی‌جی» است.
«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، پیش از این در اظهاراتی گفت: آنکارا از طرح و برنامه‌های آمریکا برای ایجاد پست‌های نظارت و بازرسی در طول مرزهای سوریه با ترکیه ناراضی است.
آکار در ادامه افزود: در جریان سفر اخیر به کانادا، به «ژوزف دانفورد» رئیس ‌ستاد مشترک ارتش آمریکا، و سایر مقامات این کشور گفته‌ام که ایجاد پست‌های بازرسی و نظارت، تاثیر بسیار منفی بر روابط آمریکا و ترکیه خواهد داشت.ترکیه به خاطر حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد موسوم به«وای‌پی‌جی» به شدت خشمگین است. آنکارا این گروه مسلح کرد را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه(پ‌‌ک‌ک) می‌داند.
دولت دمشق نظامیان آمریکایی در خاک سوریه را‌ اشغالگر خوانده و تاکنون بارها از واشنگتن خواسته است که این نیروها را از سوریه خارج کند.