kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
طی یک سال اتفاق افتاد

فرار 90 میلیارد دلاری سرمایه از عربستان به دلیل سیاست‌های بن‌سلمان

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده، قتل «جمال خاشقجی» و بازداشت ده‌ها شاهزاده و تاجر سعودی به بهانه فساد مالی، باعث فرار 90 میلیارد دلار سرمایه از عربستان در سال جاری میلادی شده است.




بحران به وجود آمده برای عربستان بعد از قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های پادشاه و ولیعهد سعودی در کنسولگری عربستان در کنار دیگر اقدامات بن سلمان باعث فرار سرمایه‌ها از این کشور شده است. به گزارش فارس، پایگاه آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی به تأثیر قتل خاشقجی بر اقتصاد و سرمایه‌گذاری در عربستان پرداخته و نوشته این قتل نه تنها منجر به بدنامی «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، بلکه باعث فقدان حمایت  نخبه‌های سیاسی بین‌المللی از او شده و اعتماد تجار به سرمایه‌گذاری در عربستان را از بین برده است.
بر‌اساس این گزارش، شمار زیادی از ثروتمندان سعودی سعی بر این دارند که دارایی‌های خود را به بیرون از عربستان منتقل کرده یا برای ترک این کشور در حال برنامه‌ریزی هستند. طبق این گزارش، قتل جمال خاشقجی‌، بعد از بازداشت شاهزاده‌ها و برخی شخصیت‌های مهم سعودی به اتهام فساد ملی، باعث تشدید موج رکود در پادشاهی عربستان شده است. در ادامه این گزارش آمده: «برغم اینکه بن سلمان تا الآن توانسته از اتهام قتل خاشقجی نجات پیدا کند، ولی از بین رفتن اعتماد نخبگان اقتصادی سعودی به او، چه‌بسا طرح‌های اقتصادی و چشم‌انداز ۲۰۳۰ او را تحت الشعاع قرار دهد؛ چرا که قرار است ستون اقتصاد سعودی به جای نفت متکی بر بخش خصوصی باشد و ترس سرمایه‌گذاران محلی به سرمایه‌گذاران خارجی نیز منتقل شده است.» مطابق این گزارش، میانگین خروج سرمایه از عربستان طی سال جاری ۱۳ درصد، یعنی معادل ۹۰ میلیارد دلار از کل تولید داخلی این کشور در مقایسه با سال گذشته
بوده است.