kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

راهپیمایی آرام و مظلومانه شیعیان نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی

شیعیان مظلوم نیجریه در تظاهراتی مسالمت‌آمیز بار دیگر خواستار آزادی شیخ زکزاکی رهبر «حرکت اسلامی نیجریه» شدند. زکزاکی از سال 2015 در زندان است.

مسلمانان نیجریه‌ باردیگر با برپایی تظاهراتی در «ابوجا» پایتخت این کشور از دولت خواستند تا شیخ «ابراهیم زکزاکی» را آزاد کند. تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی در حمایت از شیخ «ابراهیم زکزاکی»، آزادی رهبر مسلمانان این کشور را خواستار شدند. ارتش نیجریه سال ۲۰۱۵ به تجمع حامیان شیخ زکزاکی در شهر زاریا حمله کرد که به گفته طرفداران او به کشته شدن نزدیک به ۱۰۰۰ تن از جمله چند عضو خانواده وی منجر شد. در اربعین امسال نیز ارتش نیجریه به تجمع شیعیان این کشور حمله و تعدادی را شهید کرد.
سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ ارتش نیجریه را به کشتار شیعیان، دفن کردن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن مستندات مرتبط با این جنایت متهم کرده بود. این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد. سال گذشته نیز سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقام‌های نیجریه باید مطابق حکم دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی این کشور و همسرش را فوراً از زندان آزاد کنند. دادگاه عالی فدرال نیجریه نیز حکم به آزادی زکزاکی داده‌اما دولت و ارتش این کشور حاضر به اجرای این حکم نیستند!