kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

چاد، روابط خود را با رژیم صهیونیستی از سر گرفت

رئیس‌جمهور کشور فقیر چاد، در سفری غیرمنتظره به سرزمین های‌اشغالی اظهار داشت، وی مایل است تا روابط دیپلماتیک با این رژیم را از سر بگیرد! روابط رژیم صهیونیستی و چاد 46 سال در حال تعلیق بود.

با گذشت 46 سال از قطع روابط رژیم صهیونیستی و چاد، «ادریس دیبای» رئیس‌جمهور این کشور فقیر، روز یکشنبه در سفری غیرمنتظره به سرزمین‌های ‌اشغالی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «روئن ریولین» رئیس ‌دیدار و اعلام کرد، تمایل دارد روابط دیپلماتیک با این رژیم را از سر بگیرد. دیبای در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: «ما صحبت کردیم تا یخ‌ها آب شوند. مهم آینده مناسبات ما و ملت‌های ما و آینده اسرائیل و آفریقاست. ما خواهان احیای مناسبات دیپلماتیک با اسرائیل هستیم.» با این حال دیبای خاطرنشان کرد که ازسرگیری روابط دیپلماتیک با اسرائیل به معنای نادیده گرفتن مسئله فلسطین، فرایند صلح، ابتکار صلح عربی، اصول کنفرانس مادرید و توافق‌های موجود نیست!
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از تایمز اسرائیل، نتانیاهو نیز در این کنفرانس خبری گفت: «شما رهبر یک کشور مهم آفریقایی هستید. من اطمینان دارم که شما راه را برای دیگر کشورها در این زمینه هموار خواهید ساخت. اسرائیل به آفریقا برمی‌گردد و آفریقا به اسرائیل. به زودی دیدارهای مشابهی به کشورهای عربی انجام خواهد شد.»
گفتنی است، چاد یکی از فقیرترین کشورهای دنیاست که بیش از 80 درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این کشور فقط یک شبکه تلویزیونی با نام «چاد» دارد. رژیم‌های مرتجعی مثل آل‌سعود و رژیم صهیونیستی معمولا با سوءاستفاده از مسئله فقر اقدام به جلو بردن سیاست‌های خود می‌کنند. هنوز میزان کمک‌های احتمالی مالی یا تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به این کشور فقیر آفریقایی اعلام نشده است. این حرکت صهیونیست‌ها در ادامه تلاش‌های این رژیم برای خروج از انزوا در سایه حمایت‌های آن چند کشور مرتجع عربی قابل تحلیل است.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره نوشته، اسرائیل بعد از برداشتن گام‌های مهم در راستای تجدید روابط با چاد در تلاش برای برقراری روابط دیپلماتیک با سودان و بحرین است!