kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۹۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
همزمان با سفر ولیعهد سعودی به کشورهای عربی

مجتهد: 95 درصد شاهزادگان سعودی آماده عبور از بن‌سلمان هستند

همزمان با سفر ولیعهد سعودی به کشورهای عربی، افشاگر سعودی اعلام کرده، 95 درصد شاهزاده‌های سعودی آماده بیعت با عموی «بن‌سلمان» هستند.

در حالی که «بن سلمان» سفر خود را به شش کشور عربی آغاز کرده نگرانی وی از کودتا به اوج خود رسیده است. این نگرانی زمانی بسیار جدی شد که افشاگر معروف سعودی نیز خبر از موافقت تقریبا همه شاهزاده‌های سعودی با برکناری بن سلمان داده. به گزارش فارس، «مجتهد» اعلام کرده شاهزاده‌های سعودی احتمالا به دنبال کودتا علیه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی هستند.
«مجتهد» که به ندرت با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند، در گفت‌وگو با «خلیج آنلاین» و در ادامه افشاگری خود علیه ولیعهد سعودی نوشته: «بن‌سلمان دستور داده اقدامات امنیتی استثنایی اتخاذ شود و از گارد پادشاهی خواسته است از مناطق شرقی و غربی کشور به ریاض حرکت کنند تا مانع از وقوع کودتا شوند.» براساس گفته‌های او، ولیعهد سعودی بعد از ترک عربستان، با خبر شده که در بین خاندان سعودی اقداماتی برای کودتا علیه او در حال شکل‌گیری است. این فعال سعودی می‌گوید: «اگر شاهزاده احمد برادر شاه سعودی تصمیم به اعلام عزل سلمان بگیرد، ۹۵ درصد خاندان پادشاهی با او بیعت خواهند کرد.»
بن‌سلمان از پنجشنبه گذشته برای انجام سفری دوره‌ای وارد امارات شد و در ادامه به بحرین سفر کرد و قرار است به مصر، الجزایر، موریتانی و تونس نیز سفر کند. پس از این سفر دوره‌ای، بن سلمان در روزهای هشتم تا دهم آذر برای شرکت در نشست گروه ۲۰، راهی آرژانتین می‌شود.
مجتهد پیش از مصاحبه با «خلیج آنلاین»، در توییتی نوشت: «۲۰ جیپ رزمی مجهز به توپ ۵۰ میلی‌متری، دوربین دید در شب و ‌اشعه مادون قرمز بین دیوان سلطنتی و کاخ العوجا (در منطقه درعیه) توزیع شده و عناصر امنیتی نیز از فرودگاه به این دو محل بازگردانده و به آنها اعلام شده که برای حراست از شاه و دیوان سلطنتی، بازگردند.» وی افزود: «همراهان امنیتی که قرار بود به محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در سفر به آرژانتین ملحق شوند از فرودگاه بازگردانده شده‌اند و به آنان گفته شده برای حمایت از پادشاه و دربار بمانند. بر اساس ادعای این شاهزاده عربستانی، «احمد بن عبدالعزیز»، عموی بن سلمان و کاخ محل اقامت او تحت تدابیر شدید نظارتی قرار گرفته است. کاخ «العوجا» در استان «الدرعیه» واقع شده است. این استان در غرب منطقه ریاض واقع شده و میزبان کاخ‌های خاندان حاکم سعودی است. این کاخ‌ها را سلمان بن عبدالعزیز احداث کرده و محل اقامت شاهزادگان و سران آل‌سعود است.
«احمد بن عبدالعزیز» اخیرا و در پی داغ شدن پرونده قتل جمال خاشقجی و متهم شدن محمد بن‌سلمان به ارتکاب این قتل، با دریافت تضمین امنیت خود از سوی اروپا و آمریکا، از لندن به ریاض بازگشت و ناظران بین‌المللی در برخی گزارش‌های تحلیلی خبر از افزایش تحرکات سیاسی در درون عربستان برای مخالفت با ادامه ماندن «بن‌سلمان» در قدرت خبر می‌دهند.
کمک اطلاعاتی اسرائیل به بن سلمان
از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی هاآرتص افشا کرد که یک شرکت اسرائیلی، ابزارهای جاسوسی برای تعقیب مخالفان و فعالان عربستانی در اختیار حکومت سعودی قرار داده است. به گزارش شبکه خبری المیادین، این روزنامه فاش کرده شرکت سایبری و جاسوسی اسرائیلی ان اس او (NSO) مذاکراتی برای فروش پیشرفته‌ترین ابزارهای جاسوسی با سعودی‌ها برگزار کرده که با آنها به راحتی می‌توانند به گوشی‌های همراه مخالفان در داخل و خارج این کشور نفوذ کرده و مکالمات و تماس‌های آنها را گوش کنند.
خبر دیگر اینکه کاربران فضای مجازی در کشورهای مصر، تونس، الجزایر و موریتانی در واکنش به سفر قریب‌الوقوع بن سلمان به این کشورها هشتگ‌هایی را در انتقاد به ورود وی به این کشورها به راه انداختند. صدها کاربر توییتری در مصر در آستانه سفر بن سلمان به کشورشان، به او لقب أبومنشار (پدر اره) دادند و این سفر را مایه ننگی برای کشور و دولت مصر خوانند.‌اشاره این کاربران به اره‌ای است که جمال خاشقجی با آن به قتل رسید و تکه تکه شد. یکی از کاربران تونسی نیز در توییتر خود نوشت: «از الجزایر به بن سلمان: اره را در ریاض بگذار.» کاربر دیگری از تونس نیز در توییتی نوشت، این برای تونس ننگین است که بخواهد قاتل کودکان یمنی را
روسفید کند.