kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
اردوغان پس از 5 سال اعلام کرد

حمایت مالی از ناآرامی‌های میدان تقسیم ترکیه برعهده جرج سوروس بود

«رجب طیب اردوغان»، جورج سوروس، میلیاردر یهودی و پدر انقلاب‌های رنگی را پس از گذشت 5 سال به تامین مالی اعتراضات ۲۰۱۳ ترکیه متهم کرد.




در سال ۲۰۱۳ خشونت‌ پلیس ترکیه برای برچیدن چادرها و پایان‌دادن به اعتراضات در پارک «گزی» اسلامبول موجی از اعتراضات داخلی و بین‌المللی برانگیخت. معترضان، از قشرهای اجتماعی گوناگون، عزم خود را جزم کرده بودند تا جلوی برنامه دولت را برای تخریب پارک گزی و ایجاد مراکز جدید تجاری و فرهنگی را بگیرند. اعتراضاتی که صلح‌آمیز آغاز شد به خشونت انجامید و دست‌کم ۵ کشته و ۸ هزار زخمی برجا گذاشت. حالا بعد از گذشت 5 سال از این اعتراضات اردوغان اعلام کرده سوروس میلیاردر صهیونیست و پدر انقلاب‌های رنگی حامی مالی این اعتراض‌ها بوده است.
 رجب طیب اردوغان، در همین زمینه اعلام کرده: کسی که  در حوادث پارک گزی از تروریست‌ها حمایت مالی می‌کرد، در حال‌ حاضر در زندان به سر می‌برد. اما کسی که در پشت این فرد قرار داشت، میلیارد مجاری یهودی مشهور، جورج سوروس بود. فردی است که ملت‌ها را از یکدیگر جدا کرده و اختلافات میان آنها ایجاد می‌کند. وی ادامه‌ داد: این میلیاردر پول بسیاری دارد و در چنین راه‌هایی پول خود را هزینه می‌کند. اردوغان بر این باور است که کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه مردم ترکیه که از اعتراضات ۲۰۱۳ حمایت می‌کرد در خدمت منافع سوروس عمل می‌کند.