kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۶۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
با نادیده‌ گرفتن قتل خاشقجی

ترامپ: ملت ایران تروریست است! به دلارهای بن‌سلمان نیاز داریم

«دونالد ترامپ» در اقدامی عجیب، خیلی صریح و بدون حاشیه گفت روابط تجاری با عربستان باعث می‌شود از «بن سلمان» درپرونده خاشقجی دفاع کند. رئیس‌جمهور آمریکا تبرئه ولیعهد، قاتل این خبرنگار نگون بخت را با حملات شدید به ایران آغاز کرد!



سرویس خارجی-

در حالی که همه نگاه‌ها به دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا بود تا موضع رسمی آمریکا، بزرگترین حامی آل‌سعود و جنایت هایش را در مورد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی بشنود، سه شنبه شب در میان بهت و حیرت همگان، ترامپ به ایران حمله کرد!
رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک بیانیه‌ای با اعلام اینکه «دنیا جای بسیار خطرناکی است!» ایران را مسئول جنگ یمن، بی‌ثبات کردن عراق و حمایت از حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، دانست و گفت: «ایرانی‌ها همچنین بسیاری از آمریکایی‌ها و مردم بی‌گناه را در سراسر خاورمیانه کشته‌اند.» مرکز مطالعاتی واتسون که در آمریکا قرار دارد اخیرا اعلام کرده بود آمریکا طی 17 سال در خاورمیانه به استثنای سوریه موجب مرگ 500 هزار نفر شده است! رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به تمجید از عربستان پرداخت و گفت: «اگر ایرانی‌ها خروج از یمن را بپذیرند، عربستان با خرسندی از یمن خارج خواهد شد.»
«دونالد ترامپ» همچنین در راستای فرافکنی‌های واشنگتن در جهت حمایت از عقب مانده‌ترین رژیم دنیا در قضیه قتل جمال خاشقجی، مجددا ایرانی‌ها را «ملت تروریست» خواند: «به ایران نگاه کنید. به کارهایی که دارند انجام می‌دهند. آنها در حال حاضر یک ملت تروریست هستند.» ترامپ قبل از بازگرداندن دور اول تحریم‌ها علیه ایران بعد از خروج از برجام هم یک بار دیگر ملت ایران و ایرانی‌ها را تروریست خوانده بود. ترامپ همچنین در مصاحبه خود با خبرنگاران در ادامه توهمات قبلی خود گفت: «تمام آنچه که من باید به شما بگویم این است که آنها هم‌اکنون نسبت به زمانی که من به قدرت رسیدم بهتر شده‌اند. زمانی که من به قدرت رسیدم آنها در یک مسیر بسیار بد حرکت می‌کردند.»(!)
تبرئه بن سلمان
اما بخش مهم صحبت‌های ترامپ در مورد خاشقجی بود. وی در این گفت‌و‌گو اعلام کرد در صورت حضور «محمد‌بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در نشست «گروه 20»، با او دیدار می‌کند. ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره پرونده قتل «جمال خاشقجی» گفت: «وضعیت بسیار پیچیده‌ای است. شرم‌آور است ولی چیزی است که هست. در این مسئله، اولویت منافع آمریکا است.»
ترامپ با بیان اینکه «هیچ چیز قطعی در گزارش سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) درباره نقش بن‌سلمان در قتل خاشقجی وجود ندارد» توضیح داد: «شاید او از قتل خاشقجی خبر داشت شاید هم نه. در هر صورت اگر بن سلمان در نشست گروه 20 در آرژانتین حضور داشته باشد، با او دیدار می‌کنم.» رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال اعمال تحریم‌ها و فشار به ریاض به‌خاطر این جنایت نیز افزود: «ما با عربستان هستیم. نمی‌خواهم با سخت‌گرفتن به سعودی‌ها، اقتصاد جهانی را از بین ببرم. من هیچ کاری با آنها ندارم.» ترامپ در سخنان خود تاکید کرد، «حتی اگر بن‌سلمان در جریان قتل خاشقجی بوده باشد آمریکا شریکی استوار برای عربستان باقی خواهد ماند، آنها در مبارزه مهم ما با ایران یک متحد عالی بوده‌اند.» ترامپ تاکید کرد، عربستان سال گذشته موافقت کرد که 450 میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کند بنابراین عربستان برای ما شریک قابل اعتماد است.
کاخ سفید روابط عمومی عربستان شده
اظهارات ترامپ در حمایت از ولیعهد سعودی با انتقادهای گسترده همراه بود. «باب کورکر»، رئیس‌کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در این مورد اعلام کرد: «هرگز فکر نمی‌کردم روزی را ببینم که کاخ سفید نقش دیگری را ایفا کرده و به عنوان مجموعه روابط عمومی در راستای منافع ولیعهد عربستان تبدیل شود.» ایلهام عمر، نخستین زن مسلمان راه‌یافته به کنگره آمریکا نیز درخصوص واکنش ترامپ به ماجرای قتل خاشقجی تاکید کرد که عربستان ثابت کرده است که می‌توان یک رئیس‌جمهور را خرید. «دایان فاینشتاین»، عضو دموکرات سنای آمریکا هم در واکنش به سخنان ترامپ گفت از شنیدن اینکه ترامپ قصد ندارد عربستان را به خاطر قتل خاشقجی تنبیه کند، شوکه شده است. او گفت از این پس به هیچ طرحی برای فروش سلاح به عربستان رای نخواهد داد.
برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت آمریکا هم در صفحه توییتر خود نوشت:«دونالد ترامپ با انتشار یک بیانیه غیرمنسجم و فریبکارانه تلاش کرد از نظام استبدادی سعودی دفاع کند...ترامپ بر خلاف این واقعیت که ائتلاف سعودی سبب اصلی ویرانی و کشتار در یمن است، ایران را مسئول جنگ فاجعه بار در یمن معرفی کرد.» رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز تاکید کرد حداقل کاری که در حال حاضر می‌توان انجام داد این است که تسلیحات پیشرفته آمریکایی را در اختیار عربستان قرار نداد که از آن در جنگ یمن استفاده کند. وی تاکید کرد که بیانیه ترامپ « اول سعودی» است نه «اول آمریکا».(اشاره به شعار ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر اول آمریکا است) لئون پانه تا وزیر دفاع اسبق آمریکا هم درباره قتل جمال خاشقجی، اظهار داشت، گزارش ارائه شده از سوی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا درباره دست داشتن ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی بسیار قابل اعتماد است.
قمار ترامپ
روزنامه واشنگتن پست نیز پاسخ اخیر دونالد ترامپ به قتل جمال خاشقجی را محکوم کرده و تصریح داشته که این پاسخ نشان دهنده‌ خیانت به ارزش‌های دیرینه آمریکا در زمینه احترام به حقوق بشر و برخلاف انتظار حقیقت و صداقت در روابط راهبردی ما است. هیئت دبیران روزنامه واشنگتن پست نیز اظهار نظرهای ترامپ را طی یک مقاله محکوم کردند. این هیئت تاکید کرد، ترامپ برای خدمت به یک شاهزاده 33 ساله که پیش از آن نیز به عنوان یک قمار بد مطرح بود، به ارزش‌های آمریکا خیانت کرده است. مدیر کمیته حفاظت از خبرنگاران نیز تاکید کرد، ترامپ عملا تایید کرد که اگر شما به اندازه کافی با آمریکا تجارت کنید، آزادید که خبرنگاران را به قتل برسانید، این پیامی وحشتناک به عربستان و همه دنیاست.
از سوی دیگر، نعمان کورتولموش نایب‌رئیس‌حزب «عدالت و توسعه» ترکیه بیانیه واشنگتن پیرامون قتل خاشقجی را «مضحک» توصیف کرد. کورتولموش تأکید کرد که امکان ندارد «واشنگتن نداند چه کسی دستور ارتکاب جنایت قتل خاشقجی را صادر کرده است».محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز، با «شرم‌آور» توصیف کردن سخنان ترامپ در توییتر نوشت: «‌آقای ترامپ در اقدامی عجیب در نخستین بند از اظهارات شرم‌آور خود درباره قساوت سعودی‌ها (قتل خاشقجی)، ایران را به انواع شرارت‌هایی که به ذهنش می‌رسد متهم کرد. شاید مقصر آتش‌سوزی کالیفرنیا هم ما هستیم، چون به جارو کردن جنگل‌ها کمک نکردیم!»
حمایت قاطع پمپئو از عربستان
در همین راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران گفت، تعهد کشورش به عربستان ، «کاملاً حیاتی» است. وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه آیا قتل «جمال خاشقجی»، تاثیری بر روابط آمریکا و عربستان خواهد داشت گفت: «دنیای آنجا (خاورمیانه) نحس و نامهربان است. آمریکا به خصوص در منطقه خاورمیانه، منافع مهمی جهت ایمن نگاه داشتن عربستانی‌ها دارد.»