kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱
در دو شهر اتفاق افتاد

تسلط «جلیقه زردها» به انبارهای سوخت در سومین روز آشوب‌های فرانسه

در سومین روز اعتراضات جنبش «جلیقه زردها» به افزایش قیمت سوخت، اعضای این جنبش انبارهای سوخت را در دو شهر فرانسه تصرف کردند.



سرویس خارجی-

گفته می‌شود افزایش قیمت نفت باعث گرانی سوخت در این کشور و در نتیجه شروع اعتراض‌های خیابانی شده است.
جنبش جلیقه زردها که این روزها در فرانسه جولان می‌دهد بیشتر از یک ماه از عمر آن نمی‌گذرد. شکل گیری و شروع اعتراض‌های این جنبش از ماه گذشته در رسانه‌های اجتماعی و به خاطر افزایش شدید بهای سوخت در سال جاری به ویژه برای خودروهای دیزلی کلید خورد. بسیاری از اهالی فرانسه اجرایی شدن طرح مالیات بر سوخت از سوی دولت به بهانه مبارزه با آلودگی را دلیل اصلی اعتراض‌ها برشمردند.اعضای این جنبش بر این باورند که سیاست‌های ماکرون به ضرر طبقات متوسط و ضعیف جامعه فرانسه است و او بیشتر رئیس‌جمهور ثروتمندان است و به همین دلیل، باید استعفا داده و کنار برود.
از روز شنبه که اعتراضات شروع شده تاکنون بیش از 400 نفر مجروح و 150 نفر دستگیر شده‌اند. معترضان گفته‌اند به اعتراضات ادامه می‌دهند. «ادوارد فیلیپ»، نخست‌وزیر فرانسه، نیز تاکید کرده دولت به اقدامات خود علیرغم این اعتراضات ادامه می‌دهد. اما روز دوشنبه و در سومین روز این اعتراضات، «جلیقه زردها» دسترسی به انبارهای سوخت را مسدود کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه بعد از خودداری دولت از عقب‌نشینی از تصمیم خود درباره وضع مالیات بر سوخت که منجر به افزایش بهای آن شده، معترضان خشمگین فرانسوی دسترسی به انبارهای سوخت را مسدود کرده و مشکلاتی را در مسیر تردد در جاده‌های مهم این کشور ایجاد کردند.یک سخنگوی شرکت «توتال» در این زمینه گفت معترضان روز دوشنبه مانع دسترسی به سه انبار سوخت در شهرهای «ورن» در شمال غربی و شهر «فاس سرمر» در جنوب  فرانسه شدند. پلیس فرانسه در اوائل صبح دوشنبه برای مواجهه با  معترضان ده‌ها مانع را در میادین و بزرگراه‌های مهم قرار داد.
 به نوشته «خبرگزاری فرانسه» جدیدترین نظرسنجی موسسه معتبر «آی.اف. او.پی» نیز نشان می‌دهد که به دنبال وقایع چند روز گذشته در این کشور و اعتراض به قیمت بالای بنزین بر میزان ناامیدی‌ها از عملکرد «امانوئل ماکرون» رئیس ‌جمهور 40 ساله فرانسه افزوده شده است. میزان محبوبیت ماکرون در ماه آبان کاهش یافته و به 25 درصد رسیده است.