kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
آمریکا بدون روتوش

71 درصد کشورهای دیکتاتور دنیا از حمایت نظامی آمریکا برخوردارند

«راشا تودی» طی گزارشی نوشته: «واشنگتن عادت دارد کشورهای بی‌دفاع را به نام دموکراسی بمباران کند اما در فروش تسلیحات و اختصاص کمک نظامی به کشورهای دیکتاتوری لحظه‌ای تردید نمی‌کند.»




تناقض در حرف و عمل دولت آمریکا موج می‌زند. واشنگتن کشورها را به دوست و دشمن تقسیم می‌کند. دوست‌ها حق هر گونه جنایتی را دارند و اصلا لازم نیست دموکرات باشند و حمایت مالی و تسلیحاتی نیز از آنها تا آنجا که امکان دارد باید انجام شود. اما کشورهای دشمن حتی اگر دموکرات‌ترین کشورها هم باشند همیشه باید تحریم شده و به نقض حقوق بشر متهم شوند.
راشا تودی در گزارشی از این تناقض‌های بین حرف و عمل دولتمران آمریکا می‌نویسد: «خانه آزادی» یک سازمان‌ مردم‌نهاد مستقر در آمریکا که سال ۱۹۴۱ تشکیل شد، گزارش سالانه خود درباره آزادی در جهان را منتشر کرد. طبق آن، کشورها جزو دسته «آزاد»، «نسبتا آزاد» یا «غیر آزاد» دسته‌بندی شدند.
این سازمان مردم‌نهاد که عمدتا با هزینه دولت آمریکا اداره می‌شود، آمریکا و متحدانش را «آزاد» ارزیابی کرد و کشورهای دشمن نظیر روسیه و چین در رده «غیر آزاد» جای گرفتند. در گزارش سال ۲۰۱۸ این گروه، 2/7 میلیارد نفری که در ۴۹ کشور زندگی می‌کنند «به صورت اسف‌باری غیرآزاد» توصیف شده‌اند.
راشا تودی در ادامه می‌نویسد علیرغم این تقسیم‌بندی از آن ۴۹ کشور غیردموکراتیک دست‌کم ۳۵ کشور یا به عبارتی ۷۱ درصد از آنها یا مشتریان ادوات نظامی آمریکا هستند یا در سه سال گذشته کمک نظامی از واشنگتن دریافت کرده‌اند. در سپتامبر(شهریور) ۲۰۱۷ ریچ ویتنی، سیاستمدار و فعال حقوق بشر آمریکایی با استناد به گزارش‌های خانه آزادی و پنتاگون درباره کمک نظامی آمریکا به نتیجه جالب‌ توجهی دست یافت: به‌رغم اعلامیه عمومی درباره گسترش دموکراسی و مخالفت با دیکتاتوری،‌ واشنگتن به ۷۳ درصد از آن دسته از کشورهای «غیر آزاد» موجود در لیست خانه آزادی، کمک نظامی ارائه داده است. از آن زمان تاکنون، تغییرات چندانی صورت نگرفته است.
براساس گزارش خانه آزادی، وضعیت ۱۲ مورد از آن کشورها بسیار افتضاح است که با عنوان «بدتر از بد» توصیف شده‌اند. نیمی از آن کشورها- عربستان، سومالی، ترکمنستان، ازبکستان، جمهوری آفریقای مرکزی و لیبی- اکنون جزو دریافت‌کنندگان کمک نظامی آمریکا هستند.
به نوشته راشا تودی، یکی از کشورهایی که در وخیم‌ترین رده شاخص خانه آزادی در میان ۱۰۰ کشور قرار دارد، عربستان است که به جایگاه هفتم رسید؛ به عبارتی، بسیار پایین‌تر از دشمنان سنتی آمریکا شامل ونزوئلا (۲۶)، روسیه (۲۰)، چین (۱۴) و حتی ایران (۱۷) اما نه پایین‌تر از کره‌شمالی (۳).همانطور که وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته اعلام کرد عربستان «بزرگترین مشتری نظامی خارجی آمریکا با بیش از ۱۱۴ میلیارد دلار قراردادهای فعال است.» با توجه به قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح سعودی که ماه مه(اردیبهشت) به امضای دونالد ترامپ و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان رسید، انتظار می‌رود فروش نظامی خارجی افزایش چشمگیری داشته باشد. ۱۴.۵ میلیارد دلار از این فروش‌ها تاکنون اجرا شده است.