kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۵۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
عمران‌خان در پاسخ به ترامپ یادآور شد

خسارت 123 میلیارد دلاری پاکستان در همکاری با آمریکا برای مبارزه با تروریسم

نخست وزیر پاکستان به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا که مدعی حمایت اسلام‌آباد از تروریسم شده بود، شدیدا واکنش نشان داد و به وی متذکر شد پاکستان به خاطر همراهی با آمریکا، 75 هزار کشته داده و 123 میلیارد دلار نیز خسارت دیده است.




اظهارات «دونالد ترامپ» در مصاحبه با «فاکس نیوز»، واکنش تند «عمران‌خان» را به دنبال داشت. رئیس جمهور آمریکا در این گفت‌وگو، از تصمیمش مبنی بر قطع کمک‌ها به پاکستان، دفاع و بار دیگر اسلام‌آباد را به حمایت از تروریسم متهم کرد.
نخست‌وزیر پاکستان نیز در واکنش به این گفته‌های ترامپ، ابتدا میزان فهم رئیس جمهور آمریکا را نشانه رفت و گفت، ترامپ فهم درستی از تحولات پاکستان و افغانستان ندارد و از رئیس‌جمهور آمریکا خواست اطلاعات خود را افزایش دهد.
«عمران خان» گفت: «هیچ تبعه پاکستانی در حملات 11 سپتامبر دست نداشته است، با این وجود، پاکستان تصمیم گرفت که در جنگ آمریکا علیه تروریسم با واشنگتن همکاری کند.» وی تصریح کرد: «پاکستان تلفات زیادی در این جنگ داشته و بیش از 75 هزار نفر از اتباع این کشور در این جنگ جان باخته‌اند و اقتصاد پاکستان نیز بیش از 123 میلیارد دلار زیان دیده است. در صورتی که کمک‌های مالی آمریکا تنها حدود 20 میلیارد دلار بوده است. مناطق قبایلی پاکستان کاملا نابود شده و میلیون‌ها نفر از مردم با از دست دادن خانه‌های خود، آواره شده‌اند. این جنگ به زندگی مردم پاکستان به شدت آسیب رسانده است.»
وی تاکید کرد: «پاکستان به طور رایگان خطوط هوایی و زمینی خود را در اختیار آمریکا قرار داد. آیا آقای ترامپ می‌تواند نام یک متحد دیگر را ذکر کند که به اندازه پاکستان فداکاری کرده باشد؟»
عمران‌خان در پایان گفت: «به جای اینکه آمریکا پاکستان را سپر بلای شکست خود در افغانستان کند، باید این موضوع را به طور جدی ارزیابی کند که چرا با وجود استقرار 140 هزار نیروی ناتو و 250 هزار نیروی افغان و صرف بیش از یک تریلیون دلار در افغانستان، امروز طالبان قوی‌تر از گذشته در منطقه فعالیت دارد.»
البته ناگفته نماند که پیش از این ترامپ، هزینه‌های آمریکا در سه کشور افغانستان، سوریه و عراق را حدود هفت تریلیون دلار ذکر کرده بود.
پاکستان در سال 2001 و در زمان ریاست جمهوری «پرویز مشرف»، به جنگ ادعایی آمریکا علیه تروریسم پیوست و این همراهی باعث شد آمریکا به افغانستان لشکرکشی کند.
علاوه بر آن، همراهی اسلام‌آباد با واشنگتن، پاکستان را تبدیل به بهشت تروریسم کرده و خسارات هنگفتی نیز بر این کشور زد.
احضار کاردار آمریکا
دولت اسلام‌آباد به این اکتفا نکرد و «پل جونز» کاردار آمریکا در پاکستان، را هم احضار کرد و از وی خواست درباره مواضع ضدپاکستانی رئیس‌جمهور آمریکا توضیح دهد.
در ارتباط با واکنش و اظهارات کاردار آمریکا، گزارشی نرسیده است.
این نخستین بار است که این دولت پاکستان در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، کاردار این کشور را احضار می‌کند.
کارشناسان می‌گویند، اسلام‌آباد اگر می‌خواهد قرص و محکم مقابل آمریکا بایستد، باید وابستگی مالی خود را به واشنگتن و عربستان قطع کند.
درغیر این صورت، بالاخره مجبور می‌شود خود را با آمریکا هماهنگ کند. دیروز خبر رسید پاکستان یک میلیارد دلار از عربستان دریافت کرد.