kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶
پس از 5 سال حمله به طرح سهمیه‌بندی

وزارت نفت: تحویل بنزین فقط با کارت سوخت انجام می‌شود

پس از 5 سال حمله وزارت نفت زنگنه به طرح سهمیه‌بندی بنزین، حالا روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام خواهد شد.




به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین به‌ویژه با تشدید قاچاق از مرزها، تصمیم بر این شده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام شود.
بر اساس این اطلاعیه، مالکان محترم خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه ۳ آذر ماه، حداکثر لغایت شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند.به منظور تسهیل در دریافت کارت جدید سوخت، امکان دسترسی به سامانه ثبت مشخصات از طریق اینترنت یا تماس تلفنی فراهم شده که نحوه دسترسی و اقدام، از طریق رسانه‌های عمومی و رادیو و تلویزیون به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.
تاکید می‌شود که برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد.
خاطرنشان می‌سازد این اقدام به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شایعات بی‌اساس در این مورد توجه نفرمایند.
گفتنی است طرح سهمیه‌بندی سوخت و تحویل سوخت با کارت الکترونیکی، یکی از پروژه‌های موفقی بود که در دولت دهم اجرا شد. پس از اجرای این پروژه، برخی کشورهای همسایه با مشکل کمبود بنزین مواجه شدند که نشان از پایان حجم بالای قاچاق داشت.
با این حال وزارت نفت دولت روحانی از حدود سه سال قبل به طور جدی علیه کارت سوخت موضع‌گیری می‌کرد و همین فشارها باعث شد کارت سوختی که هزینه بسیاری برای آن انجام شده بود، بی‌خاصیت شود.پس از کنار گذاشتن طرح سهمیه‌بندی سوخت از طرف دولت، میزان مصرف بنزین در کشور نگران‌کننده شده و با رد شدن از مرز حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز، چراغ خطر این مشکل هم روشن گردیده است.
یک عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس چندی قبل درباره این اقدام دولت اظهار کرد: حذف کارت سوخت تصمیم نادرستی بود و از اول اعتراض کردیم، اما آزمون و خطا صورت گرفت.
به گفته محمد خدابخشی، هزینه‌های زیادی برای زیر ساخت کارت هوشمند سوخت شده بود و نباید مسئولان به دلیل برخی نواقص، آن را حذف می‌کردند.وی افزود: با حذف کارت هوشمند، سوخت به راحتی و آسانی در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گیرد و مصرف را به شدت بالا برده است.