kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۴۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
با‌ اشاره به اوضاع وخیم کودکان یمنی

سازمان ملل: جامعه جهانی باید از وضع یمن خجالت بکشد

رئیس ‌برنامه جهانی غذا با دعوت از جامعه جهانی برای توقف جنگ یمن، شرایط این کشور را موجب شرم جهانیان دانست.




اوضاع وخیم مردم یمن باعث اعتراض نهادهای مختلف بین‌المللی شده است. بزرگ‌ترین قحطی قرن در یمن در حالی اتفاق افتاده است که ائتلاف سعودی طی سه سال گذشته مردم یمن را تحت محاصره قرار داده و زیرساخت‌های این کشور را بمباران کرده است.
به گزارش فارس، «دیوید بیسلی» رئیس ‌برنامه جهانی غذا سازمان ملل طی نشست شورای امنیت درخصوص یمن خواستار نجات اقتصاد یمن و جلوگیری از مرگ ساکنانش به خاطر گرسنگی شد. وی تأکید کرد که یمن در آستانه یک فاجعه است و ما باید با یکدیگر برای جلوگیری از آن اقدام کنیم و جامعه جهانی نیز باید تمام نیروی خود را جهت پایان دادن به این جنگ و نجات اقتصاد یمن به کار گیرد.
وی همچنین گفت که کشورهای جهان باید تمام دانش خود را برای تغییر شرایط یمن به کار گیرند و سازمان‌های بشردوستانه مانند برنامه جهانی غذا باید منابع لازم برای نجات جان انسان‌ها را در اختیار داشته باشند. «دیوید بیسلی» در ادامه گفت: «اینکه مدام بگوییم «فاجعه‌آمیز» است، هیچ چیز را در یمن تغییر    نمی‌دهد؛ جامعه بشری باید شرمسار باشد؛ چرا که در سایه این مقدار از ثروت و دانش و تکنولوژی که با خود دارد، نباید کودکی با شکم گرسنه به خواب رود.» وی در پایان تاکید کرد، اخیرا سفری به یمن داشتم، وقتی با کودکان بازی می‌کردم و قلقلکشان می‌دادم، هیچ کدام نمی‌خندیدند.شبکه تلویزیونی آلمانی «ان.تی‌وی» نیز در گزارشی اعلام کرد، با گذشت چهار سال از جنگ در یمن، از هر دو نفر از مردم این کشور، یکی گرسنه است. این در حالی است که همزمان، بیماری «وبا» هم در این کشور اپیدمی شده است. طبق گزارش این شبکه، قطعا عربستان مسئول چنین وضعیتی است، اما غربی‌ها هم که مراتب خشم خود را از اقدامات سعودی‌ها ابراز کرده‌اند، دست از معامله تسلیحاتی با ریاض بر نمی‌دارند.
آمادگی انصارالله برای صلح
از سوی دیگر، «محمدعلی الحوثی» رئیس ‌کمیته عالی انقلاب یمن، از طرح جدید صلح که در آن بر توقف حملات موشکی و پهپادی یمن تاکید شده است، خبر داد. محمدعلی الحوثی بامداد دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر ائتلاف سعودی صلح می‌خواهد، ما آماده توقف عملیات نظامی خود در همه جبهه‌ها هستیم. الحوثی افزود: «یمن در راستای حمایت از صلح و از بین بردن هرگونه بهانه ائتلاف سعودی برای ادامه تجاوزاتش، این آمادگی را دارد که همه عملیات نظامی خود از جمله موشکی و پهپادی را متوقف کند.» وی در ادامه بیانیه خود تصریح کرد، ما این آمادگی را داریم که شلیک موشک و ارسال پهپادها را متوقف کنیم تا بهانه ادامه تجاوز و محاصره را از دشمن بگیریم. رئیس‌ کمیته عالی انقلاب یمن افزود، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن خواستار توقف حملات موشکی و پهپادی یمن شده است و ما هم از تلاشش برای برقراری صلح حمایت می‌کنیم.
در همین ارتباط، «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، با تأکید بر آمادگی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای مقابله با ‌اشغالگران و مزدوران آنها اعلام کرد، پیشنهاد توقف عملیات نظامی، برای اتمام حجت و از بین بردن بهانه‌جویی‌های ائتلاف متجاوز سعودی برای ادامه حملات علیه یمن است.
آمار حملات پهپادی آمریکا
از سوی دیگر، طبق گزارش «آسوشیتدپرس»، تلفات غیرنظامیان یمنی در نتیجه حملات پهپادی آمریکا در دو سال اخیر رو به گسترش بوده است. طبق گزارش این رسانه آمریکایی، حملات پهپادی آمریکا به یمن در دولت «دونالد ترامپ» به شدت افزایش یافته و در دو سال اخیر حداقل ۱۷۶ حمله صورت گرفته است. این در حالی است که کل حملات پهپادی آمریکا در هشت سال دولت «باراک اوباما» به یمن ۱۵۴ حمله بوده است. آسوشیتدپرس گزارش داده که در حملات پهپادی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به یمن بیش از ۳۰۰ نفر از مردم این کشور کشته شده‌اند. شبکه راشا تودی نیز براساس این گزارش آسوشیتدپرس نوشت، طی سال 2018 حدود یک سوم قربانیان حملات پهپادی آمریکا در یمن غیرنظامیان از جمله کودکان بوده‌اند. طبق این گزارش در یکی از حملات سال جاری پهپادی آمریکا به یمن، حداقل ۳۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.
انتشار این گزارش در حالی صورت گرفته که آمریکا همواره درباره حملات، پهپادی به یمن ادعا کرده که هدف از این حملات تروریست‌های «القاعده» بوده و جز در مواقعی معدود، به کشته شدن غیرنظامیان اذعان نکرده است. افزایش حملات آمریکا به یمن در حالی صورت گرفته که این کشور که حمایت‌های خود از ائتلاف متجاوز سعودی را از ششم فروردین سال 1394 آغاز کرده و همچنان به حمایت‌هایش ادامه می‌دهد.