kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

ناتوانی فرانسه در مهار آشوب‌ها /شمار مجروحین از مرز 400 نفرهم گذشت

درگیری‌های جدید و سراسری معترضان «جلیقه زرد» با پلیس فرانسه، که به دلیل افزایش قیمت سوخت شروع شده، ابعاد تازه‌ای گرفته و براساس گزارش‌ها تعداد مجروحان این درگیری‌ها به 400 نفر رسیده است.



جنبش «جلیقه زرد‌ها» که روز شنبه قدرت خود را به رخ دولت «امانوئل ماکرون» کشید، در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی، افزایش مالیات سوخت و کاهش قدرت خرید مردم شکل گرفته است. اعضای این جنبش بر این باورند که سیاست‌های ماکرون به ضرر طبقات متوسط و ضعیف جامعه فرانسه بوده و او بیشتر رئیس‌جمهور ثروتمندان است و به همین دلیل، باید استفعا داده و کنار برود.
در اعتراضات روز شنبه که بر اساس گزارش‌ها، هنوز هم ادامه دارد و برگزارکنندگان آن قول داده‌اند که از خواسته‌های خود کوتاه نیایند،  معترضان در بیش از هزار نقطه فرانسه با مسدود کردن خیابان‌ها و بزرگراه‌ها با پلیس درگیر شدند آمارهای اولیه از 283 مجروح، یک کشته و 73 بازداشتی حکایت داشت اما با ادامه اعتراضات تعداد جدید مجروحان بر بیش از ۴۰۰ مجروح رسید. و تعداد دستگیری‌ها نیز از مرز 150 نفر گذشت. به گفته پلیس،‌ حدود ۴۶ هزار تن یکشنبه در دومین روز اعتراضات شرکت داشتند. همچنین در دومین روز اعتراضات نیز زد و خورد با پلیس گزارش شد. در همین حال، پلیس فرانسه با استفاده از گاز‌اشک‌آور تلاش کرد تا تجمع هزاران نفری معترضان در شهر «کان» (شمال فرانسه) را که اقدام به سوزاندن تخته‌های چوبی و خرابکاری کرده بودند، متفرق کند. در همین حال، وزیر کشور فرانسه گفت: ۲۸۸ هزار نفر در اعتراضات روز شنبه در ۲۰۳۴ محل در سراسر این کشور حضور داشتند و حدود ۳۵۰۰ تن از آنان شب هم به تجمع ادامه دادند.
«ادوارد فیلیپ»، نخست‌وزیر فرانسه، نیز شامگاه یکشنبه تاکید کرد، دولت به اقداماتش ادامه می‌دهد. در عین حال، او به لطماتی که معترضان وارد کرده‌اند، اذعان کرد. او به تلویزیون شبکه دو فرانسه گفت: دولتی که همواره تغییر موضع می‌دهد و در سختی‌ها زیگزاگ حرکت می‌کند، فرانسه را در مسیر مستقیم نگه نخواهد داشت. ما نه تنها صدای خشم مردم را شنیده‌ایم، بلکه صدای درد و رنج آنها را نیز شنیده‌ایم.
 از سوی دیگر، اعتراضات اخیر باعث کاهش شدید محبوبیت ماکرون شده است. به نوشته «خبرگزاری فرانسه» جدیدترین  نظرسنجی موسسه معتبر «آی.اف. او.پی»  نشان داد که به دنبال وقایع چند روز گذشته در این کشور و اعتراض به قیمت بالای بنزین، افزایش ناامیدی نسبت به رئیس‌جمهور 40 ساله این کشور را موجب شده است. بر این اساس، میزان محبوبیت ماکرون در ماه آبان کاهش یافته و تنها چهار درصد از عملکرد او بسیار راضی هستند. این نظرسنجی نشان داد که 39درصد «خیلی ناراضی» هستند. اینک میزان رضایتمندی از ماکرون به 25درصد رسیده است.