kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
در اعتراض به شرایط اقتصادی و سیاسی اتفاق افتاد

تظاهرات، آشوب و درگیری در فرانسه، جمهوری چک و یونان

کشورهای فرانسه یونان و جمهوری چک روز شنبه شاهد تظاهرات ده‌ها هزار نفری مردم در اعتراض به شرایط بد اقتصادی و فساد سیاسی بود. در فرانسه بر اساس گزارش‌ها حجم درگیری‌ها به قدری گسترده بود که بیش از 200 زخمی برجای گذاشت که حال برخی از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است.
سرویس خارجی-

اروپا شنبه ناآرامی را در برخی از مناطق خود سپری کرد. در فرانسه مردم به ستوه آمده از وضعیت اقتصادی و گرانی سوخت بالاخره کاسه صبرشان لبریز شد و هزاران نفر در قالب جنبش جلیقه زردها در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون افزایش مالیات سوخت و کاهش قدرت خرید مردم در نقاط مختلف این کشور تظاهرات کردند. شهروندان فرانسوی به شدت با سیاست‌های اقتصادی ماکرون مخالفت کرده و بر این باورند که اصلاحات اقتصادی تنها به ضرر شهروندان عادی است. بیشتر اعتراضات در فرانسه به دلیل افزایش قیمت سوخت است. اواخر سال 2017 قانونی برای افزایش مالیات بر سوخت تصویب شد تا از این راه رانندگان برای استفاده از خودروهایی که مصرف بهینه انرژی دارند، تشویق شوند ولی افزایش چشمگیر قیمت نفت در ماه اکتبر( مهر) فشار زیادی را بر بودجه خانوارهای فرانسوی وارد کرده است.
معترضان در بیش از هزار نقطه فرانسه با مسدود کردن خیابان‌ها و بزرگراه‌ها با پلیس درگیر شدند که تصاویر منتشر شده از گستردگی درگیری‌ها حکایت دارد. وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کردکه در جریان این اعتراضات حداقل 227 نفر زخمی شده‌اند که حال 6 نفر آنها وخیم است. حدود 283 هزار نفر در اعتراضات روز شنبه شرکت کرده‌اند. یک مامور پلیس نیز به شدت زخمی شده است و حداقل 73 نفر بازداشت شده‌اند.در برخی از شهرها معترضان خواستار استعفای ماکرون شده‌اند. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان محبوبیت ماکرون همچنان یک روند کاملا نزولی را در پیش گرفته و به کمتر از 21 درصد رسیده است. مردم فرانسه بر این باورند که ماکرون رئیس‌جمهور ثروتمندان است.بر اساس این گزارش تظاهرات معترضان فرانسوی با حوادث متعددی همراه بوده و در یکی از حوادث که معترضان اقدام به مسدود کردن یک جاده کرده بودند، یک نفر کشته شده است. علاوه‌بر این، 16 نفر دیگر نیز در یک سری تصادف‌های دیگر در سراسر این کشور زخمی شده‌اند که حال یکی از آنها که در شمال فرانسه خودرو از روی آن رد شده بود، وخیم گزارش شده است.این اعتراضات از طریق شبکه‌های اجتماعی هماهنگ و برنامه‌ریزی شده بود.
یونان
روز شنبه در یونان نیز خبرگزاری‌ها از زد و خورد شدید بین مردم و پلیس ضد شورش خبر دادند.پلیس یونان گفت، دست کم ۱۲ هزار تن از یونانی‌ها در آتن گردهم آمدند و مراسم چهل و پنجمین سالگرد قیام دانشجویی سال ۱۹۷۳ را علیه دولت خونتای (نظامی) مورد حمایت آمریکا برگزار کردند. به گزارش ایسنا، این راهپیمایی با تدابیر امنیتی شدید و با حضور بیش از ۵۰۰۰ نیروی پلیس و پهپاد و یک فروند  بالگرد پلیس بر فراز جمعیت حاضر در میدان سینتاگما در آتن برگزار شد؛ محلی که یادآور درگیری‌های خیابانی تظاهرات‌های قبلی است.برخی از شرکت کنندگان در این راهپیمایی شعارهایی را حمل می‌کردند که شعارهای ضد فاشیستی، ضد امپریالیستی، ضد ناتو و ضد جنگ‌های آمریکا و همچنین ضد ریاضتی بر روی آنها نوشته شده بود. شماری از معترضان نیز پرچم‌های آمریکا را به آتش کشیدند. پلیس یونان در مواجهه با تظاهرات‌کنندگان اقدام به استفاده از گاز ‌اشک‌آور کرد و شمار زیادی در ساعات اولیه شب بازداشت شدند. در تظاهرات سال‌های اخیر، مراسم سالگرد قیام دانشجویی 1973 از سوی اپوزیسیون برای اعتراض به اقدامات ریاضتی در یونان از سوی وام دهندگان بین‌المللی و پس از بحران مالی در این کشور تبدیل شده است.
جمهوری چک
در جمهوری چک نیز مردم در مخالفت با ادامه فعالیت نخست‌وزیر که متهم به فساد مالی است، تظاهرات کردند. بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «آندری بابیس» نخست‌وزیر این کشور متهم شده پسرش را به کریمه برده است تا وی را از شهادت دادن در زمینه رسیدگی به اتهام فساد در امان نگه دارد. معترضان با حضور در خیابان‌های «پراگ»، از نخست‌وزیر خواستند تا از سمت خودکناره‌گیری کند.حدود 20 هزار نفر با شرکت در تظاهرات روز شنبه   شعارهای «استعفا» و «ما نخست‌وزیری که تحت پیگرد قانونی قرار دارد، نمی‌خواهیم» سر دادند.
این تظاهرات در یادبود بیست و نهمین سالروز آغاز انقلابی برگزار شد که به پایان حکومت کمونیستی چکسلواکی منجر شد. مصونیت نخست‌وزیر جمهوری چک یک سال پیش به اتهام فساد مالی لغو شد. با این حال بابیس اتهامات وارد شده به خود را رد کرده و گفته که عوامل سیاسی در این زمینه نقش دارند.سران شش حزب مخالف دولت جمهوری چک روز سیزدهم ماه نوامبر (22 آبان ماه) با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفای دولت این
 کشور شدند.