kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
با انداختن مسئولیت بر گردن ۵ مقام دون‌پایه

آل‌سعود تکه‌تکه کردن خاشقجی را پذیرفت

دادستان کل عربستان نتایج تحقیقات خود درخصوص پرونده قتل خاشقجی را اعلام و اعتراف کرد جسد خاشقجی پس از قتل در داخل کنسولگری تکه تکه شده است. اگر چه این اعترف مهم است اما از آنجا که مقامات بلند پایه و مجریان اصلی این جنایت هولناک تبرئه شده و مسئولیت بر گردن چند مسئول دون پایه انداخته شده، بسیاری علیه آن موضع گرفته‌اند.




«جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول به قتل رسید و پس از مرگ تکه تکه شد.» در این جمله دیگر، هیچ اختلاف نظر وجود ندارد چرا که سعودی‌ها نیز رسما به آن اعتراف کردند. این روایت را عربستان ابتدا رد می‌کرد. اما اکنون تحت فشار‌های جهانی ریاض مجبور به اعتراف به نوع قتل خاشقجی هم شده است. در همین ارتباط دادستان کل عربستان روز پنجشنبه نتایج تحقیقات عربستان درخصوص پرونده قتل خاشقجی را اعلام کرد.
شلعان شلعان، معاون دادستان کل عربستان در این رابطه گفت:« ۲1 تن در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند، ۱۱ تن به صدور دستور و دست داشتن در عملیات قتل وی متهم شده‌اند که برای ۵ تن از این افراد به اتهام مشارکت در این جنایت حکم اعدام درخواست شده است...آمر اصلی این پرونده معاون سابق رئیس‌سازمان اطلاعات است که به «فرمانده مأموریت» دستور داده بود خاشقجی را به عربستان بازگردانند و اگر متقاعد نشد، با زور بازگردانده شود. «سرتیم مأموریت» تیمی ۱۵ نفره برای مهار و بازگرداندن خاشقجی تشکیل داد که شامل سه گروه بود؛ گروه مذاکره‌کننده، امنیتی و لجستیک... سرتیم مأموریت با متخصص امور جنایی تماس گرفته تا اگر متوسل به زور شد، شواهد را پاک کند. این کار به شکل خودسرانه انجام شده است. این فرد حتی با یک فرد همکار محلی در ترکیه تماس گرفته تا اگر به زور متوسل شدند، مکانی امن را آماده کند.
 رئیس‌تیم مذاکره‌کننده بعد از آگاهی از وضعیت داخلی کنسولگری دریافته که اگر مذاکره شکست بخورد، انتقال شخص قربانی به مکان امن سخت خواهد بود. بنابراین تصمیم گرفت که اگر مذاکره شکست خورد او را بکشند که حادثه سرانجام به قتل منتهی شده است.»
 دادستانی سعودی درباره شیوه قتل نیز گفت:«مشاجره، درگیری، بستن دست‌ها و تزریق مقدار زیاد ماده بیهوشی رخ داده که به مرگ قربانی منجر شده است. آمر و مجریان که تعدادشان پنج نفر است شناسایی شده‌اند و اعتراف کرده‌اند، جسد قربانی بعد از قتل، تکه‌تکه شده و به خارج از ساختمان کنسولگری انتقال داده شده است.» به گفته وی تحقیقات نشان داده که جسد خاشقجی بعد از قطعه قطعه شدن توسط ۵ تن از کنسولگری خارج و به همدستی در اسلامبول تحویل داده شده است. این تیم از سوی ۴ تن حمایت لجستیکی شده‌اند. با چهره‌نگاری، تصویری از همدست ترکیه‌ای به دست آورده‌ایم که آن را تحویل آنکارا خواهیم داد.» وی ضمن تایید این مسئله که «فردی با پوشیدن لباس، عینک و ساعت خاشقجی از کنسولگری خارج شده» گفت که دوربین‌های مدار بسته نیز قبل از قتل توسط یکی از متهمین از کار انداخته شده بود. شلعان گفت که محل جسد خاشقجی هنوز معلوم نشده است.
واکنش ها
این روایت سعودی با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است. دولت ترکیه اعلام کرده توضیحاتی که دادستانی عربستان درباره تحقیقات مربوط به قتل خاشقجی ارائه کرد، کافی نیست. مقامات آنکارا بر این مسئله تاکید می‌کنند که عملیاتی که منجر به قتل خاشقجی شد از پیش برنامه‌ریزی شده است بنابراین باید حامیان اصلی این قتل شناسایی و معرفی شوند. حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز اعلام کرده پنهان کاری در جنایت قتل خاشقجی وجود دارد و باید هویت کسی که دستور قتل او را صادر کرده است فاش شود. عفو بین‌الملل هم اعلام کرده تحقیقات عربستان درخصوص قتل خاشقجی «هیچ اعتباری ندارد.» سازمان ملل متحد هم محاکمه همه کسانی را که در جنایت قتل خاشقجی دست داشته اند، خواستار شده و آلمان هم اعلام کرده توضیحات ریاض درباره مرگ روزنامه‌نگار منتقد سعودی فاقد اطلاعات لازم است.
استقبال دولت آمریکا و مرتجعین عرب
اما برخی کشورها نیز از توضیحات دادستانی عربستان استقبال کرده‌اند. دولت فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرده تحقیقات قضایی عربستان درباره قتل جمال خاشقجی در مسیر درستی پیش می‌رود! شبکه تلویزیونی الحدث هم گزارش داده: «اتحادیه عرب از جدیت اقدامات عربستان در تحقیقات مربوط به قتل جمال خاشقجی تمجید کرد.» همچنین امارات، مصر و رژیم آل خلیفه از نتایج تحقیقات عربستان درخصوص قتل خاشقجی استقبال کردند.
کاخ سفید هم این بیانیه دادستانی عربستان را یک گام خوب خواند.
تشییع جنازه نمادین خاشقجی
خبر دیگر اینکه، جمعی از مردم اسلامبول به همراه اعضای رئیس‌انجمن رسانه‌ای ترک - عرب در صحن مسجد فاتح این شهر، تشییع جنازه و نماز میت غیابی به جای آوردند. در این مراسم، «یاسین اوکتای» مشاور رئیس‌جمهور ترکیه نیز حضور داشت و به ایراد سخنرانی پرداخت.
در همین حال روزنامه «حریت» ترکیه دیروز گزارشی درباره کشف فایل دوم صوتی مربوط به قتل خاشقجی منتشر کرد و نوشت:«آنکارا یک فایل صوتی ۱۵ دقیقه‌ای از مکالمه اعضای تیم ترور درباره نحوه کشتن خاشقجی در اختیار دارد.»