kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱
حامیان تروریست‌ها رسوا شدند

جشن و پایکوبی در سوریه به دنبال پیروزی بشار اسد

مقامات، شخصیت‌ها و احزاب در کشورهای مختلف با اشاره به پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری آن را نشانه حمایت ملت سوریه از اقدامات وی علیه تروریسم و توطئه‌های خارجی دانستند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، نمایندگان و دیپلمات‌های روس و احزاب و شخصیت‌های عربی، انتخابات سوریه را کاملاً دموکراتیک توصیف و تأکید کردند نتایج آرای مردم سوریه باید مورد احترام واقع شود و انتخاب بشار اسد از اراده ملت سوریه نشأت می‌گیرد.
الکسی پوشکف رئیس کمیته روابط بین‌الملل در مجلس دومای روسیه اعلام کرد، نتایج انتخابات، مخالفان را رسوا کرد و نشان داد که شهروندان سوری از خط مشی بشار اسد حمایت می‌کنند.
وی افزود، واکنش غرب در قبال انتخابات سوریه قابل پیش‌بینی بود، غربی‌ها به اراده ملت سوریه توجهی ندارند و بر اساس تصورات خود موضع‌گیری می‌کنند. غرب از مخالفان سوری حمایت می‌کند و به هر اندازه هم که نتایج انتخابات دموکراتیک باشد آن را قبول ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با تأکید بر آزاد، منصفانه و شفاف بودن انتخابات سوریه گفت که هیچ دلیلی برای زیر سؤال بردن مشروعیت این انتخابات وجود ندارد.
وی نیز از واکنش‌های سیاسی کشورهای غربی به انتخابات سوریه انتقاد و تأکید کرد نادیده گرفتن دیدگاه میلیون‌ها نفر از مردم سوریه غیر قابل قبول است. شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز گفت، برگزاری انتخابات در سوریه شکست طرح‌ها و توطئه‌ها علیه سوریه مقاوم را ثابت کرد و این انتخابات به نفع محور مقاومت و سوریه بود و آمریکا را به چالش کشید.
الطاهر الهاشمی عضو مجمع جهانی اهل بیت مصر نیز اظهار داشت، پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری در واقع پیروزی بر تروریسم سیاه است که هدفش تجزیه سوریه و ویرانی آن است.
جبهه مردمی برای آزادی فلسطین شاخه کل نیز با صدور بیانیه‌ای انتخاب بشار اسد را نشانه حمایت مردم از مسیر سوریه و علیه همه تلاش‌ها بر ضد این کشور و آرمان فلسطین دانست.
رئیس تشکل بدر عراق نیز اعلام کرد، پیروزی بشار اسد پیروزی مقاومت است و این سرآغازی برای بازسازی سوریه خواهد بود. همچنین حزب الثوابت تونس اعلام کرد، حضور گسترده مردم سوریه و انتخاب بشار اسد نشان دهنده حمایت ملت سوریه از رهبران خود است. رئیس جمهور چین نیز در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت، پکن به خواسته‌های معتدل مردم سوریه احترام می‌گذارد و بر لزوم دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران خونین این کشور تأکید دارد.
اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتخابات سوریه گفت بشار اسد امروز از اعتبار بیشتری نسبت به روز گذشته برخوردار نیست.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری سوریه قانونی نیست.
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز اظهار داشت که نتایج این انتخابات از قبل مشخص بوده است.
بسیاری از رسانه‌ها نیز که طی سه سال اخیر از مخالفان حمایت می‌کردند ناچار شدند انتخابات را پوشش داده و پیام ملت سوریه را به گوش جهانیان برسانند.
در همین رابطه شبکه خبری الجزیره به استقبال گسترده از انتخابات اذعان کرد و اظهار داشت، استقبال به حدی بود که ساعات رأی‌گیری تمدید شد.
یورو نیوز هم در گزارشی تصریح کرد دولت دمشق به وعده خود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوج بحران و جنگ داخلی عمل کرد.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت، انتخابات ریاست جمهوری سوریه نمایانگر شکست سیاست‌های واشنگتن برای وادار کردن بشار اسد به استعفا بود.
روزنامه رادیکال چاپ ترکیه نیز نوشت، آمریکا، ترکیه، قطر و عربستان سعودی با محاسبات اشتباه خود در مورد اینکه دولت بشار اسد در کوتاه‌مدت سرنگون خواهد شد در سیاست خارجی خود در حوزه سوریه شکست خوردند.
این واکنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در پی اعلام رسمی پیروزی قاطعانه بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری مردم سوریه در داخل و خارج از این کشور به خیابان‌ها آمده و شادمانی خود را ابراز کردند.
مردم سوریه در حالی که پرچم سوریه و عکس‌های بشار اسد را در دست داشتند اعلام کردند به حمایت خود از بشار اسد ادامه خواهند داد و اکنون مرحله جدیدی در سوریه آغاز شده است.
شهروندان سوری در شهر طرابلس لبنان با استفاده از نارنجک‌ها شادی خود را ابراز کردند.
در اردن نیز اتباع سوری در مقابل سفارتخانه کشورشان در امان تجمع کرده و این پیروزی را نشانه پایداری سوریه علیه توطئه‌ها خواندند. بشار اسد که با کسب 88/7 درصد آرای مردم سوریه به پیروزی رسیده است در دیدار با هیئتی از سوری‌های مقیم آمریکا خواستار مشارکت فعال آنها در بازسازی سوریه و دفاع از مسائل کشورشان در خارج شد.
بشار اسد پس از پیروزی در انتخابات این کشور قرار است 27 تیر ماه در برابر پارلمان سوریه سوگند یاد کند. یک منبع رسمی سوری گفت، حکومت وائل‌الحلقی نخست‌وزیر کنونی این کشور استعفا خواهد داد تا دولت جدید تعیین شود.
سایر رویدادها
* یک منبع آگاه فاش کرد که سیگرید کاگ رئیس هیئت مشترک سازمان ملل و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی از جمله کسانی است که برای جانشینی اخضر ابراهیمی نامزد شده است.
* سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد شواهدی که پاریس در مورد استفاده نظام سوریه از گاز کلر به دست آورده قطعی نیست.
* شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد بیش از 400 تروریست تونسی در درگیری‌ها با ارتش سوریه کشته شده‌اند.
* سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد داعش با حمله به منطقه‌ای روستایی در شمال شرقی سوریه 15 شهروند کرد از جمله هفت کودک را به قتل رساند.