kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
پس از حدود 300 روز

سفیر ایران به هند اعزام شد

پس از حدود 300 روز، سفیر جدید ایران در هند وارد محل ماموریتش شد.

«علی چگنی» که اخیراً به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو منصوب شد، بامداد چهارشنبه وارد محل ماموریتش شد.
چگنی که پیش از تصدی به این سمت، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه بوده، قبل از آن عهده‌دار سفارت ایران در کوبا بوده است.
به گزارش فارس، چگنی که دارنده مدرک دکترای علوم سیاسی و امنیت ملی از دانشگاه عالی دفاع ملی است، همچنین دارای مدارک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد بین‌الملل و همچنین معارف اسلامی نیز هست.
پیش از چگنی، «غلامرضا انصاری» عهده‌دار سفارت ایران در دهلی‌نو بود. انصاری بهمن ماه سال گذشته (1396) به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه منصوب شد و از آن زمان-حدودا به مدت 300 روز- سفارت ایران در دهلی‌نو در سطح نفر دوم اداره می‌شد.
خالی ماندن حدود 10 ماهه صندلی سفیر ایران در هندوستان سبب شد میزان مراودات تجاری کاهش یابد و این در شرایطی است که کشور هندوستان می‌تواند نقش موثری در کاهش اثرات تحریم‌ها علیه ایران داشته باشد.
چین بدون سفیر
سوم مردادماه سال جاری و همزمان با پایان زمان مسئولیت سیف در بانک‌مرکزی، عبدالناصر همتی که چندروز قبل از آن به عنوان سفیر ایران در کشور چین انتخاب شده بود، به جای سیف بر کرسی ریاست بانک مرکزی نشست. گرچه در زمانی که همتی به عنوان سفیر انتخاب شده بود، بسیاری از رسانه‌های دولتی از تاثیرات مثبت حضور یک چهره اقتصادی به عنوان سفیر سخن می‌گفتند اما از زمان تغییر مسئولیت او، بیش از 100 روز است که جایگاه سفیر ایران در چین خالی مانده ولی سخنی از اثرات مخرب خالی بودن این جایگاه از سوی رسانه‌های حامی دولت مطرح نشده است.
از بعد اقتصادی چین به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد تجاری ایران با حجم صادرات و واردات بیش از ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری در ۵ ماه نخست سال، جایگاه نخست تجارت با کشورمان را داراست ولی در عین حال وضعیت سفارتخانه ایران در آنجا مشخص نیست.