kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۷۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸

همکاری توئیتر با آل‌سعود در دستگیری، شکنجه و مرگ روزنامه‌نگار عربستانی

طبق گزارش رسانه‌ها، توییتر با رژیم سعودی برای دستگیری روزنامه‌نگاری که شکنجه و کشته شد، همکاری کرده است.

یک رسانه غربی گزارش داده اطلاعات مربوط به یک روزنامه‌نگار سعودی که شکنجه و کشته شد را توییتر در اختیار رژیم عربستان قرار داده بود. «ترکی بن عبدالعزیز الجاسر» به دلیل انتشار مطالبی در یک حساب کاربری توییتر درباره نقض حقوق بشرتوسط حکام سعودی، دستگیر شد. چند روز بعد خبر رسید وی در زندان زیر شکنجه جان باخته است.
 این جنایت چند روز پس از تکه تکه شدن جمال خاشقجی، دیگر منتقد و روزنامه‌نگار عربستانی منتشر شده است. دستگیری و قتل «الجاسر» باعث خشم سعودی از نشت اطلاعاتی شده که دستگیری او را در پی داشته است. به گزارش فارس، یک منبع که خواسته ‌اشاره‌ای به نامش نشود به پایگاه خبری«مترو» گفته:«آنها این اطلاعات را از دفتر توییتر در دبی به دست آوردند. اینطور دستگیر شد... توییتر به فضایی ناامن برای مخالفان یا منتقدان تبدیل شده است. هر کسی زیر بار تهدید و فشار به حرف می‌آید. از حساب‌های مخالفان سعودی جاسوسی می‌شود. استفاده ما از توییتر امن نیست.»
منبع مورد استناد مترو علاوه ‌بر این ادعا کرده، «سعود القحطانی»، مشاور سابق دربار عربستان رهبری یک «حلقه جاسوسی سایبری» را به عهده‌ دارد و با مرتبطانی در دفتر توییتر در دبی در تماس است. برخی از کاربران در روزهای گذشته از هشتگ «توییتر الجاسر را کشت» برای انتقاد از نقش توییتر در کشته شدن این روزنامه‌نگار استفاده کرده‌اند.از سوی دیگر، ده سازمان حقوقی عربی و ترکی از جمله دیده‌بان عربی برای آزادی رسانه خواستار تحویل دادن 18 متهم سعودی به قتل خاشقجی به ترکیه شدند تا در دادگاه‌های ترکیه محاکمه شوند.
این سازمان‌ها همچنین خواستار انجام تحقیق بین‌المللی درباره این جنایت از سوی سازمان ملل متحد شدند زیرا این یک جنایت سازماندهی شده بود. این سازمان‌ها در بیانیه‌ای خواستار این شدند که عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به حال تعلیق در آید تا تحقیقات درباره این جنایت و دیگر جنایات در زمینه حقوق بشر پایان یابد. این بیانیه همچنین خواستار توقف صادرات اسلحه به عربستان شد تا تحقیقات پایان یابد.
آخرین کلمات خاشقجی
از سوی دیگر، نظیف کرمان رئیس‌ بخش تحقیقات در روزنامه «صباح» ترکیه در گفت‌وگو با الجزیره مباشر فاش کرده نوارهای صوتی که در اختیار مقامات ترکیه‌ای قرار دارد، نحوه کشته شدن خاشقجی را نشان می‌دهد.
براساس این نوارهای صوتی، قاتلان کیسه‌ای را بر روی سر خاشقجی قرار دادند، این نوارها آخرین لحظات زندگی روزنامه‌نگار مقتول را ثبت کرده است. نظیف کرمان افزود: آخرین کلماتی که خاشقجی بر زبان راند، این بود: «دارم خفه می‌شوم، این کیسه را از روی سرم بردارید، من از ترس خفه شدن رنج می‌برم». به گفته کرمان،‌ عملیات قتل خاشقجی با استفاده از شیوه خفه شدن، هفت دقیقه طول کشید.
سفر غیرمنتظره ولیعهد ابوظبی به ریاض
خبر دیگر اینکه، شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، شنبه در سفری از پیش اعلام نشده، وارد عربستان شده و با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور در کاخ «العوجا» واقع در «الدرعیه» در شهر ریاض دیدار کرده است. ولیعهد ابوظبی در این دیدار با بیان این‌که «امارات همواره در سنگری واحد با عربستان قرار خواهد گرفت» مدعی شده، رژیم سعودی نقشی محوری در رویارویی با خطراتی دارد که جهان عرب را تهدید می‌کند.
طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، در دیدار بن‌زاید و ملک سلمان از طرف سعودی 17 شاهزاده حضور داشتند ولی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد از غایبان مهم این نشست بود. سفر سرزده ولیعهد ابوظبی به عربستان در حالی انجام شده که برخی منابع موثق، از وخیم شدن وضعیت جسمی ملک سلمان خبر داده‌اند. از سوی دیگر، انجام این سفر، در حالی‌که رژیم سعودی در پی متهم شدن به قتل «جمال خاشقجی»، تحت فشارهای فزاینده بین‌المللی قرار دارد، مشکوک به نظر
 می‌رسد.