kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

بزرگ‌ترین معامله تسلیحاتی اسرائیل و عربستان/ نتانیاهو 500‌تانک مرکاوا به بن سلمان فروخت

منابع رسانه‌ای عربی فاش کردند عربستان به واسطه یک شرکت اسپانیایی، ۵۰۰ دستگاه‌تانک مرکاوا از رژیم صهیونیستی خریداری کرده که بزرگ‌ترین معامله نظامی محرمانه در تاریخ عربستان و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

هر چقدر که زمان می‌گذرد، عمق خیانت ارتجاع عرب به آرمان فلسطین عیان‌تر می‌شود. در بحبوحه فشارهای سیاسی بین‌المللی علیه آل‌سعود به خاطر پرونده خاشقجی خبر رسیده که بن سلمان و نتانیاهو رهبران دو رژیم تروریستی یک معامله تسلیحاتی بزرگ و محرمانه برای خرید 500 دستگاه‌تانک مرکاوا امضاء کرده‌اند. گویا این معامله با وساطت اسپانیا صورت گرفته است.
 بر اساس گزارش منابع رسانه‌ای عربی، این‌تانک‌ها به نام اسپانیا خریداری شده، اما «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به صورت نقدی هزینه این‌تانک‌ها را پرداخت کرده است و‌تانک‌ها از طریق نیروی دریایی اسپانیا و طی شش ماه به ارتش عربستان تحویل داده می‌شود.
خبرگزاری مهر نیز با انتشار این خبر نوشته، قرار است از طریق همین شرکت اسپانیایی افسران صهیونیست اقدام به آموزش نظامیان سعودی جهت استفاده از‌تانک‌ها کنند. ولیعهد عربستان تلاش دارد، 1000 دستگاه‌تانک دیگر از نوع مرکاوا را از رژیم صهیونیستی خریداری کند تا یک لشکر کامل زرهی متشکل از یک هزار و۵۰۰ ‌تانک مرکاوا، در اختیار داشته باشد.
طبق این گزارش، قرار است که 400 افسر از نیروی زرهی رژیم صهیونیستی به عربستان اعزام شوند و به 6 هزار نظامی سعودی، چگونگی استفاده از‌تانک مرکاوا و دستگاه‌های زرهی خریداری شده را آموزش دهند. به دلیل آنکه رژیم صهیونیستی، این نوع‌تانک را متناسب با حرارت بالای عربستان ساخته است، این‌تانک‌ها در منطقه ربع الخالی سعودی استفاده می‌شود.
انتشار خبر این معامله تسلیحاتی بزرگ میان ریاض و تل‌آویو چند هفته پس از آن روی می‌دهد که «بنیامین نتانیاهو» به همراه «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر برای جلب حمایت دولت آمریکا از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، دست به دامان مقامات عالی رتبه کاخ سفید شدند.
نتانیاهو و السیسی با این استدلال که بن‌سلمان، شریک راهبردی در منطقه برای آنان است، برای جلب حمایت دولت ترامپ از او به تکاپو افتاده‌اند. نتانیاهو با مقامات کاخ سفید در این باره رایزنی و از بن سلمان دفاع کرده است. ولیعهد سعودی، متهم ردیف اول پرونده قتل دوم اکتبر (10 مهر) جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در اسلامبول است. قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان، خشم جهانی را برانگیخته و از دیدگاه جهانیان بن سلمان متهم ردیف اول این جنایت است.
 مرکاوا به طور گسترده‌ای در طول جنگ لبنان سال ۱۹۸۲ استفاده شد و در این جنگ ۳۴ دستگاه از آن توسط حزب‌الله لبنان هدف قرار گرفت. در فوریه ۲۰۰۲ یک‌تانک مرکاوا نزدیکی نوار غزه به وسیله یک بمب کنارجاده‌ای نابود شد و هر چهار خدمه آن کشته شدند. این اولین‌تانک صهیونیستی بود که در انتفاضه دوم نابود می‌شد. در طول جنگ ۲۰۰۶ لبنان نیز ۵ ‌تانک مرکاوا از بین رفتند. در این جنگ حزب‌الله بیشتر از هزار موشک ضدتانک علیه‌تانک‌ها و تجهیزات و نفرات پیاده اسرائیلی استفاده کرد. در کل ۵۰‌ تانک مرکاوا در طول این جنگ آسیب دیدند که لاشه ۸ عدد از آنها در میدان جنگ باقی ماندند. ۱۶‌تانک به وسیله موشک‌های ضدتانک و ۶‌تانک هم به وسیله بمب کنار جاده‌ای آسیب دیدند و غیر قابل استفاده شدند.