kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

بحران سیاسی در سریلانکا رئیس‌جمهور پارلمان را منحل کرد

در ادامه بحران سیاسی سریلانکا، رئیس‌جمهور این کشور با انحلال پارلمان خواستار برگزاری انتخابات جدید شده و نخست‌وزیر این کشور هم بی‌اعتنا به صدور حکم برکناری‌اش می‌گوید، قصد خروج از محل اقامتش را ندارد.

سریلانکا چند ماهی است که با بحران سیاسی مواجه شده و می‌توان گفت، کنترل اوضاع در حال خارج شدن از دست مقامات این کشور است. نخست‌وزیر این کشور از سوی رئیس‌جمهور برکنار شده اما او حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست و این حکم را «غیر قانونی» می‌داند. در چنین وضعیتی، رئیس‌جمهور ناگهان طی حکمی پارلمان را منحل می‌کند تا بحران از این هم پیچیده‌تر شود.
براساس اطلاعیه‌ای رسمی که به امضای «مایتریپالا سیریسنا»، رئیس‌جمهور سریلانکا رسیده، انحلال پارلمان این کشور از نیمه شب جمعه اجرایی شده است. طبق آن، اسامی نامزدها پیش از ۲۶ نوامبر(4 آذر) اعلام خواهد شد و انتخابات پنجم ژانویه(15 دی) برگزار می‌شود. پارلمان جدید هم ۱۷ ژانویه(27 دی) تشکیل جلسه خواهد
 داد.
سریلانکا از ۲۶ اکتبر(4 آبان) زمانی که سیریسنا نخست‌وزیرش را اخراج کرد و ماهیندا راجاپاکسه، رئیس ‌جمهور سابق را جایگزین او کرد، گرفتار بحرانی سیاسی شده است. رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر اخراجی تاکید دارد که برکناری‌ او مغایر با قانون اساسی است.
 او از تخلیه سکونتگاهش خودداری می‌کند و با درخواست برای تشکیل جلسه فوری پارلمان قصد دارد ثابت کند که در میان اعضای آن از حمایت برخوردار است. شاید انحلال پارلمان از سوی رئیس‌جمهور برای مقابله با همین نقشه نخست وزیر صورت گرفته باشد.
تنش‌ها میان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر اخراجی سریلانکا از مدت‌ها پیش بالا گرفته بود زیرا سیریسنا اصلاحات اقتصادی او را قبول نداشت. همچنین سیریسنا، نخست‌ وزیر جنجالی و یک عضو دیگر کابینه را به توطئه برای ترورش متهم می‌کند؛ اتهامی که ویکرماسینگه نمی‌پذیرد. رئیس ‌جمهور سریلانکا همچنین منتقد تحقیقات درباره نقض‌های حقوق بشری نیروهای ارتش حین جنگ داخلی طولانی سریلانکا علیه یک گروه‌ جدایی‌طلب تامیل است که در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید.
سیریسنا برای دو هفته پارلمان را به حالت تعلیق درآورده است؛ اقدامی که به گفته حامیان ویکرماسینگه برای خرید زمان و کاهش حمایت‌ها صورت گرفته است. درخواست‌هایی هم در داخل و هم خارج برای تشکیل جلسه پارلمان و پایان دادن به این بحران وجود داشته است.
 در بحبوحه فشارها، رئیس‌جمهوری سریلانکا اعلام کرد که پارلمان ۱۴ نوامب (23 آبان) تشکیل جلسه می‌دهد. او بر انتخاب خودش برای پست نخست‌وزیری که ماهیندا راجاپاکسه باشد، تاکید کرد. راجاپاکسه در زمانی ریاست‌جمهوری را برعهده داشت که اکثریت پارلمانی را داشت.
 همچنین حامیان نخست‌وزیر اخراجی قصد دارند اقدام سیریسنا را براساس بندی در قانون اساسی که تاکید دارد نمی‌توان پارلمان را تا چهار سال و نیم پس از انتخابات منحل کرد، به چالش
 بکشند.