kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

خشم ترامپ از تلاش فرانسه برای خروج از ناتو و تشکیل ارتش اروپایی

رئیس‌جمهور آمریکا طی توییتی به همتای فرانسوی‌اش تاخته و ایده او برای تشکیل «ارتش اروپایی» را، «خیلی توهین‌آمیز» خوانده است.

شکاف بین روابط اروپا و آمریکا از وقتی ترامپ وارد کاخ سفید شده گسترده‌تر شده است. ترامپ بارها به کشورهای اروپایی  عضو ناتو  حمله کرده و از آنها خواسته سهم خود را برای حفاظتشان به آمریکا بپردازند. در واکنش به این مسئله رهبران اروپا  نیز به ویژه فرانسه و آلمان بارها تاکید کرده‌اند که اروپا باید وابستگی امنیتی خود را به آمریکا قطع کند و روی پای خود بایستد. رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش از مدت‌ها قبل به دنبال جدایی از ناتو است،  مدتی است ایده تشکیل ارتش اروپایی را مطرح می‌کند. ایده‌ای که ترامپ اصلا از آن خوشش نمی‌آید.
امانوئل ماکرون اخیرا طی مصاحبه‌ای تاکید کرد: «اتحادیه اروپا باید یک ارتش اروپایی واقعی تشکیل دهد. خارج شدن آمریکا از پیمان کنترل تسلیحاتی سال 1987 امنیت اروپا را به خطر می‌اندازد. ما قادر به حفاظت از اروپایی‌ها نخواهیم بود اگر درباره داشتن یک ارتش واقعی اروپایی تصمیم نگیریم. اروپا باید به یک شیوه کاملا مستقل از خودش دفاع و محافظت کند، بدون آنکه تنها به ایالات متحده وابسته و متکی باشد... ما باید از خودمان در برابر چین، روسیه و حتی آمریکا محافظت کنیم. وقتی می‌بینم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام می‌کند قصد خروج از یک پیمان مهم خلع سلاح را دارد که پس از بحران موشکی دهه 1980 میلادی که به اروپا لطمه زد، منعقد شده است، قربانی اصلی چه کسی خواهد بود؟ بی‌شک اروپا و امنیت آن.»
 به گزارش تسنیم، پس از این اظهارات بود که ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز از این ایده حمایت کرد: «من حامی دیرینه تشکیل ارتش اروپایی هستم و ما باید قابلیت دفاع مشترک بیشتری داشته باشیم.» آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز  در مصاحبه با روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» به طور مثبت درباره پیشنهاد ماکرون ابراز نظر کرد. اما مرکل تاکید کرد که تاسیس یک نیروی مسلح در اروپا باید در ساختار موجود کنونی «همکاری‌های دفاعی» اتحادیه اروپا ادغام شود.
واکنش ترامپ
ایده تشکیل ارتش اروپایی اما با واکنش بسیار تند ترامپ مواجه شده است. وی ضمن انتقاد شدید از اظهارات امانوئل ماکرون گفت: «این بسیار توهین‌آمیز است که پیشنهاد تشکیل ارتش اروپایی برای حفاظت از خودش در برابر دشمنان احتمالی را بشنوم.» ترامپ  که هم اکنون  برای شرکت در مراسم صدمین سالگرد بزرگداشت جنگ جهانی اول در پاریس به سر می‌برد پیش از پرواز به فرانسه در  توئیتی نوشت: «ماکرون پیشنهاد داده است تا اروپا ارتش خودش را ایجاد کند تا از خودش در برابر آمریکا، روسیه و چین محافظت نماید. این بسیار توهین‌آمیز است، ولی اروپا ابتدا باید سهم منصفانه خود در هزینه‌های ناتو را بپردازد، آن هم در شرایطی که آمریکا بخش مهمی از هزینه‌های ناتو را بر عهده دارد.»