kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات:

می‌توانیم کشور را سه سال بدون نفت اداره کنیم

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به ذخایر مطلوب ارزی و ظرفیت‌های داخلی کشور گفت: حتی اگر سه سال صادرات نفت نداشته باشیم کشور اداره می‌شود.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدکمال سیدعلی با بیان اینکه تمام فاکتور‌های اقتصاد کشور بر پایین آمدن رتبه ریسک ایران تاکید دارد، اظهار داشت: ایران آنچنان بدهی‌ای در دنیا ندارد و همه اقساط خود را در زمان تحریم‌ها پرداخت کرده‌ایم و (در حال حاضر) ذخایر خوبی داریم.
وی افزود: با توجه به ذخایر ارزی و ظرفیت‌های اقتصاد کشور حتی اگر سه سال صادرات نداشته باشیم کشور اداره می‌شود.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: فروش نفت ایران ادامه دارد و ایران به لحاظ بزرگی اقتصاد و وجود معادن، صنعت، فولاد و 20 کارخانه سیمان شرایط خوبی دارد و امیدواریم که رتبه ریسک ایران در تجارت بین‌المللی (باز هم) کاهش یابد.
سیدعلی ادامه داد: صادرات، سپر دفاعی اقتصاد کشورمان در زمان تحریم‌ها (است و) در این شرایط داشتن صادرات واجب است و با به دست آوردن رشد مثبت در تراز تجاری مشکلات مرتفع می‌شود.
به گفته وی، سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران هزار و 500 میلیارد تومان است که هفت تا 10 برابر سرمایه صندوق پوشش بیمه‌ای داریم.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان این که فرهنگ بیمه در میان صادرکنندگان باید افزایش یابد، بیان کرد: میزان تقاضای بیمه صادراتی در ایران در مقایسه با کشور‌های پیشرفته پایین است و برخی صادرکنندگان این امر را یک هزینه اضافی می‌دانند.
سیدعلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان به طور رسمی آغاز شده است؛ به عنوان یک سپر دفاعی، مدافع صادرکنندگان هستیم و ریسک تجارت آنها را پوشش می‌دهیم.وی اضافه کرد: با وجود اینکه آمریکا هشت کشور را از ممنوعیت تجارت با ایران معاف کرده است اما در هر شرایط صندوق ضمانت صادرات می‌تواند ریسک را پوشش دهد.گفتنی است، روزنامه کیهان طی روزهای گذشته چندین بار درخصوص تخلیه شدن آثار تحریم‌ها و ادامه فروش نفت (با وجود آغاز رسمی آنها) گزارش‌هایی داده و تاکید کرده بود که تحریم‌های آمریکا هم‌اکنون تبدیل به طبل توخالی شده است؛ در حال حاضر هم با توجه به اینکه بر اثر ذخایر مناسب ارزی و ظرفیت‌های داخلی توان مدیریت سه سال بدون درآمدهای نفتی را داریم، می‌توان امیدوار بود که با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا دچار مشکلات عدیده‌ای نخواهیم شد.