kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

حضور یک وزیر رژیم صهیونیستی در مسقط این بار با دعوت رسمی دولت عمان!

دولت عمان با نادیده گرفتن اعتراضات گسترده منطقه‌ای علیه سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از وزیر حمل‌ونقل و اطلاعات این رژیم در مسقط میزبانی کرد.



«یسرائیل کاتس»، وزیر حمل‌ونقل و اطلاعات رژیم صهیونیستی درباره سفر خود به عمان گفت: این یک سفر تاریخی است که روابط میان اسرائیل و عمان را بهبود می‌بخشد و من در این سفر به دنبال مطرح کردن طرح مشترک‌مان «روند صلح منطقه‌ای» برای ارتباط میان کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس با اسرائیل و از طریق آن، با دریای مدیترانه هستم.وی هدف اصلی رژیم صهیونیستی برای نزدیک شدن به کشورهای عربی را برملا ساخت و گفت، این اقدامات در راستای تقویت محور ضدایرانی است و عادی‌سازی قدرتمند روابط برای ما، بسیار مهم و قابل اجرا خواهد بود.به گزارش ایسنا، سفر کاتس به عمان درحالی است که چندی پیش «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای عادی سازی روابط بین دو طرف به مسقط سفر کرده بود.
 کاتس از طرف «احمد الفطیسی»، همتای عمانی خود برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده است. این نخستین بار است که از یک وزیر صهیونیستی برای حضور در همایش بین‌المللی در مسقط دعوت می‌شود.
از سوی دیگر، «یونی بن مناحیم»، کارشناس در امور عربی و یک افسر سابق در دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی نیز از سفر قریب‌الوقوع نتانیاهو به بحرین خبر داد.
افشای جزئیات دیدار ابومازن و السیسی‌
«محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه در شرم‌الشیخ با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری قدس، روزنامه الحیات به نقل از منابع موثق نوشت: در این نشست مشترک برای نخستین بار جنبش «فتح» با تلاش‌های مصر جهت میانجی‌گری میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی موافقت کرده است. براین اساس، در دیدار ابومازن و السیسی‌ توافق شده که گام‌های جدید در راستای آرام‌سازی اوضاع غزه، آشتی ملی فلسطین و آتش بس نهایی طی 6 ماه و در دو مرحله به پایان برسد. بنابراین گزارش، تلاش‌های طرف مصری در شرایط فعلی بر این مسئله متمرکز است که پیش از آغاز دو روند مهم آشتی ملی فلسطین و آتش بس در غزه، آرام سازی شرایط را در باریکه تثبیت نماید. براین اساس، یکی از ماموریت‌های اصلی هیئت مصری بازگرداندن شرایط عادی زندگی به غزه است که قرار است از طریق تقویت زیرساخت‌های این باریکه شامل تولید و توزیع برق، سیستم آبرسانی، بهداشت، افزایش مساحت صیادی، ایجاد فرصت‌های شغلی، بهبود وضعیت گذرگاه رفح و تسهیل عبور و مرور فلسطینی‌ها از مسیر غزه به قاهره انجام شود، این اقدامات در شرایطی انجام خواهد شد که راهپیمایی‌های بازگشت نیز ادامه خواهد یافت.
جزئیات توافق
بر اساس گزارش منابع فلسطینی افشای جزئیات توافق به این شرح است: مرحله اول آتش بس به مدت دو هفته (از جمعه گذشته) جهت اعتمادسازی، مرحله دوم آتش بس به مدت 6ماه، ازسرگیری انتقال 120 مگا وات از سوی اسرائیل به غزه و در مرحله بعد افزایش آن به 161 مگاوات، پرداخت حقوق ماهانه کارکنان حماس به میزان 15میلیون دلار در هر ماه، اجرای پروژه‌هایی جهت به کارگرفتن نیروی کار جدید، بازسازی منازل و زیرساخت‌های ویران شده، افزایش 12 مایلی مساحت مجاز صیادی در سواحل غزه، افزایش میانگین صادرات به غزه، واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اجرای توافق آتش بس براساس مفاد توافق پس از جنگ 2014، توقف پرتاب بالن‌های آتش‌زا، عدم عبور از سیم خاردار مرزی و یا تخریب آن، اجرای پروژه‌های بانک جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی در غزه، افزایش مجدد مساحت صیادی به میزان 20 مایل، تقویت انتقال کالا و روند تجارات در مرزهای غزه، ایجاد گذرگاه آبی امن میان غزه و قبرس، برگزاری راهپیمایی بازگشت در 400متری نقطه صفر مرزی.
 براین اساس، قرار است در پایان مهلت 6 ماهه در مرحله دوم، توافق آتش‌بس نهایی در غزه میان گروه‌های فلسطینی و اسرائیل به اجرا درآید و این شرایط در آینده ادامه یابد.