kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
نیویورک تایمز:

تحریم‌های ضدایرانی سلطه دلار را تهدید می‌کند

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت که آمریکا با تهدید به مجازات سوئیفت، سیستم پیام‌رسان مالی جهانی، کشورهای اروپایی را هم بر ضد خود در کنار هم قرار می‌دهد و حکومت دلار را تهدید می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از نیویورک تایمز، آمریکا بی‌سروصدا سیستم مالی جهان را به یک امپراطوری مخفی تبدیل کرد. دولت آمریکا از قدرت دلار و تاثیر آن بر سازمان‌های مبهم، نظیر سرویس پیام‌رسان مالی سوئیفت، استفاده کرد.
نیویورک تایمز نوشت: در ۴ نوامبر، ایالات متحده آماده می‌شود در ادامه تصمیم خود برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدید ضدایرانی را افزایش دهد. این تحریم‌ها، پیام‌رسان مالی جهانی را هم شامل می‌شود و بنابراین دولت ترامپ به سوئیفت که یک شرکت خصوصی با پایگاهی در بروکسل است، فشار خواهد آورد تا دسترسی بانک‌های ایرانی به شبکه خود را قطع کند. سوئیفت مانند اداره پستی جهانی برای بانک‌های جهان عمل می‌کند و برای طیف گسترده‌ای از تراکنش‌های بین‌المللی، سیستم‌ پیام‌رسان امنی فراهم می‌کند... اگر دولت ترامپ با این برنامه به پیش برود، عواقب جدی‌ای هم‌گریبان‌گیر خود آمریکا خواهد شد. این کار تاثیرگذاری آمریکا بر معماری مالی جهان را تضعیف خواهد کرد و قدرت تاثیرگذار او بر متحدان و رقیبان را کاهش خواهد داد.
این روزنامه آمریکایی نوشت: جک لئو که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به عنوان وزیر خزانه‌داری آمریکا خدمت کرد، دو سال پیش هشدار داد که در صورتی که آمریکا از قدرت مالی سوئیفت و دلار استفاده ابزاری کند، کشورهای مختلف به دنبال جایگزینی برای آنها خواهند گشت. وزیر خارجه آلمان، هیکو‌ماس، اخیرا تهدید کرده است که دقیقا همین کار را بکند. در مقاله‌ای که در روزنامه مالی آلمانی، هندلزبلات، منتشر شد، او پیشنهاد داده بود که اروپا کانال مالی بین‌المللی خود و معادل اروپایی سوئیفت را راه‌اندازی کند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، تا حدودی از این پیشنهاد عقب نشست، اما او هم گفته است که اروپا نمی‌تواند به آمریکا تکیه کند و باید سرنوشت خود را در دست خود بگیرد. سیاست‌گذاران آلمانی و اروپایی در حال بررسی جایگزینی برای سوئیفت هستند و می‌خواهند راه‌های دیگری برای جدا کردن بانک‌های اروپایی از بازارهای مالی آمریکا پیدا کنند.
نیویورک تایمز همچنین نوشته است که تحریم سوئیفت توسط ایالات متحده،‌اشتباه بزرگی خواهد بود. اگر اتحادیه اروپا نتواند به آمریکا تکیه کند، به سوی توسعه کانال‌های پرداخت خود پیش می‌رود. ممکن است این کار سال‌ها به طول بینجامد، اما نتیجه نهایی می‌تواند آمریکا را منزوی کند. نه تنها کشورهای اروپایی، کشورهای دیگر هم ترجیح می‌دهند به سیستم مالی اروپا بپیوندند، چراکه سیستم اروپایی با پشتوانه اجرای قوانینی کار می‌کند که به صورت عمومی تبیین شده‌اند و مانند سیستم مالی جهانی امروزی که تحت حاکمیت آمریکایی است که هر روز غیرقابل‌ پیش‌بینی‌تر می‌شود، نیست. سیاستمداران اروپایی از دیرباز با حسادت به قدرت دلار ایالات متحده نگریسته‌اند. آنها حالا فرصت مناسبی برای تبدیل یورو به رقیبی جدی، در اختیار دارند.