kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

پوپولیست نژادپرست در انتخابات برزیل پیروز شد/ شوک ترامپی به برزیل

«ژایر بولسونارو»، نامزد راست افراطی برزیل که از وی به عنوان «ترامپ برزیل» نام برده می‌شود با شکست رقیب چپ‌گرای خود برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد وی به شدت هوادار رژیم صهیونیستی و نژادپرستی پوپولیست است.

با شمرده شدن آرا در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری برزیل «ژایر بولسونارو»، نامزد راست افراطی 55 درصد از آرا را به دست آورد و فرناندو حداد، نامزد رقیب که از حزب چپگرای کارگران برزیل تنها توانست حدود 44 درصد از آرا را از آن خود کند.
از «ژایر بولسونارو» رئیس‌جمهور جدید برزیل در رسانه‌های غربی به عنوان نامزد پوپولیست، نژادپرست، زن ستیز، طرفدار رژیم صهیونیستی و در یک کلام «ترامپ برزیل» نام برده می‌شد.یکی از مهم‌ترین وعده‌های «بولسونارو» این بود که امنیت را به کوچه‌های برزیل باز می‌گرداند. او همچنین گفته دولتش قوانین مالکیت و حمل سلاح را آسان‌تر خواهد کرد.در زمینه اقتصاد، بولسونارو گفته می‌خواهد از مصرف بیهوده بودجه دولتی بکاهد و دست ایالت‌ها را در مسائل اقتصادی باز بگذارد.وعده دیگر او که بسیار مورد توجه قرار گرفته، وعده کنارگذاشتن سیاستمدارانی است که فاسدند. بسیاری در برزیل از شنیدن اتهام‌های اقتصادی ریز و درشت سیاستمداران احزاب بزرگ برزیل ناخرسند بوده و مشتاق خانه‌تکانی در سیاست کشورشان هستند.
 پیروزی «ژائیر بولسونارو » در انتخابات ریاست جمهوری بزریل با توجه به گرایش‌های تند راستگرایانه وی نگرانی محافل بین‌المللی را هم برانگیخته است. بسیاری از تحلیلگران ژائیر بولسونارو را با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مقایسه می‌کنند و معتقدند آنها شباهت‌های زیادی به هم دارند، حتی برخی وی را خطرناک‌تر از ترامپ می‌دانند. در نخستین واکنش صهیونیست‌ها با پیروزی ژائیر بولسارنو، رئیس‌کنست تاکید کرد که رئیس‌جمهور جدید برزیل «دوست واقعی اسرائیل است». «یولی ادلشتین» گفته: «تبریک به دوستم، ژائیر بولسونارو بابت انتخابش به ریاست جمهوری برزیل. بولسونارو، دوست واقعی کشور اسرائیل است.
 او در دیدار دو سال پیش خود از کنست، در مورد فعالیت‌های خود در برزیل به نفع ما، بسیار صحبت کرد. ما منتظر سفر او به اسرائیل هستیم و برای او آرزوی موفقیت‌های بسیار می‌کنیم.» یکی از شعارهای انتخاباتی بولسونارو، تعطیلی سفارت فلسطین در برزیل و انتقال سفارت کشورش به قدس است!