kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۸۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
جهانگیری:

آمریکا به هیچ وجه قادر نیست فروش نفت ایران را متوقف کند

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا به هیچ وجه قادر نخواهد بود فروش نفت ایران را متوقف کند، گفت: اگر آمريكايي‌ها مي‌توانستند كه فروش نفت ايران را متوقف كنند، حتما قيمت نفت به بالاي 100 دلار و شايد هم بيشتر صعود مي كرد و اگر ما در شرايط فعلي كه قيمت نفت به 80 دلار رسيده، یک ميليون بشكه در روز صادر كنيم مطابق سال 94 درآمد خواهيم داشت.

اسحاق جهانگيري روز گذشته در آيين نكوداشت روز ملي بيمه سلامت اظهار داشت: هدف اصلي آمريكا از تحريم‌ها، فشار بر ملت ايران است و اينكه اعلام مي‌كنند هدف آنها نظام و دولت ايران است، امري غيرواقعي و دروغ است چرا كه نبايد از واردات مواد لازم مرتبط با دارو و درمان و كالاهاي اساسي مردم جلوگيري كنند چون واردات كالاهاي اساسي از مواردي هستند كه حتي در شرايط جنگ نيز نبايد ممنوع شود ولي با اين حال بخش دارو و درمان يكي از بخش‌هايي است كه آمريكايي‌ها تلاش مي‌كنند كه از واردات آن به كشور جلوگيري كنند.
وی گفت: ميزان فروش نفت و ميعانات گازي كشور در ماه‌هاي گذشته 2/5 ميليون بشكه در روز بود و شايد در چند ماه اخير حدود چند صد هزار بشكه كم شده باشد اما همواره اعلام كرده‌ايم كه فروش نفت نبايد از یک ميليون بشكه در روز كمتر شود. در حال حاضر قيمت نفت حدود 80 دلار است و ما همچنان نفت خود را مي فروشيم و اگر آمريكايي‌ها مي‌توانستند كه فروش نفت ايران را متوقف كنند، حتما قيمت نفت به بالاي 100 دلار و شايد هم بيشتر صعود مي‌كرد و اگر ما در شرايط فعلي كه قيمت نفت به 80 دلار رسيده، یک ميليون بشكه در روز صادر كنيم مطابق سال 94 درآمد خواهيم داشت.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه براساس محاسبات بانك مركزي ايران در حال حاضر بيش از 100 ميليارد دلار ذخاير ارزي در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: خوشبختانه بخش عمده اي از داروي مورد نياز در داخل كشور توليد مي‌شود و براي سال جاري حدود 3/5 ميليارد دلار براي تأمين مواد اوليه و تجهيزات دارويي و پزشكي اختصاص يافته است و براي تامين كالاهاي اساسي نيز حدود 13 ميليارد دلار تخصيص يافته كه اگر نياز باشد ميزان آن بيشتر خواهد شد.
جهانگيري با تاكيد بر اينكه در سررسيد اعلام شده از سوي آمريكا هيچ اتفاقي در نيمه آبان ماه رخ نخواهد داد، گفت: هر اتفاقي كه قرار بود بيفتد، در 3 ـ 4 ماه گذشته انجام دادند و ما نيز در مقابل اقداماتي كه لازم بود را انجام داده‌ايم. وی با تاكيد بر اينكه ايران با 15 كشور همسايه ارتباط دارد و هر كدام از اين كشورها به مثابه دروازه‌اي براي ايران است، تصریح کرد: آمريكايي‌ها نمي‌توانند ايران را تحريم كنند و بايد بدانند كه راه ارتباط با ملت ايران فقط از طريق تعامل، گفت‌وگو، منطق و استدلال است و بهتر است كه انديشكده هاي مطالعاتي آمريكا بار ديگر تاريخ ايران و نحوه مقابله ملت ايران با دخالت‌هاي خارجي را مورد بررسي قرار دهند.
معاون اول رييس‌جمهور سياست گذاري و برنامه ريزي براي خدمت به مردم را از وظايف دولت برشمرد و گفت: امروز كه زندگي مردم در فشار اقتصادي قرار گرفته، دولت بيش از 10 هزار ميليارد تومان براي حمايت از اقشار ضعيف جامعه اختصاص داده است.
جهانگيري بیان داشت: در سال‌هاي اخير مراسم اربعين شكل ديگري به خود گرفته و نمايش بسيار بزرگ و شكوهمندي از وحدت امت اسلام و ملت‌هاي منطقه در راهپيمايي عظيم اربعين ارائه مي شود كه چنين حركتي در دنيا بي نظير است. وي با بيان اينكه البته ممكن است كه نواقصي نيز در اين گونه برنامه‌ها وجود داشته باشد، تصريح كرد: البته اين نواقص كوچك نيز به علت شوق خدمت به زائران است مانند امسال كه برنامه ارائه ارز دولتي به زائران پيش‌بيني شد اما اين برنامه مي بايست از ماه‌ها پيش با هماهنگي و مذاكرات لازم با دولت عراق صورت مي گرفت كه با ازدحام زوار براي دريافت ارز و مشكلاتي همراه شد كه البته با همت خدمتگزاران اين مشكلات تا حدود زيادي مرتفع شده است.
معاون اول رييس‌جمهور همچنين با‌اشاره به حضور خود در راهپيمايي اربعين طي چند سال اخير، خاطر نشان كرد: علاوه‌بر ابراز ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله(ع) و ياران باوفايش، يكي از دلايل سفر من به نجف و شركت در راهپيمايي اربعين اين است كه بعنوان يك مقام دولتي در اين مراسم حضور پيدا كنم و با زبان احترام از خدمات مسئولان و مردم عراق قدرداني كنم.