kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
حقوق بشر به سبک اروپا و آمریکا

غرب: قتل خاشقجی وحشتناک بود ، اما دلیل ندارد به عربستان اسلحه نفروشیم!

کشورهای اروپایی و آمریکا که سال‌هاست جایگاه ظاهری و دروغین خود را به عنوان مدافع حقوق بشر از دست داده‌اند و دیگر نمی‌توانند، جوامع دیگر را بفریبند، در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» کاملا بی‌آبرو شده‌اند و یکی یکی آشکارا اعلام می‌کنند که منافع فروش سلاح به عربستان، برحقوق بشر و هر ارزش انسانی دیگری، ترجیح دارد. این عبارت تکراری را پس از سران آمریکا، آلمان، انگلیس، اسپانیا و کانادا، رئیس‌جمهور فرانسه هم برزبان آورد.

بالاخره پس از اظهارات تک تک مقامات اروپایی ، کانادا و آمریکا، نوبت به جناب «امانوئل ماکرون» رسید که پرده را از چهره واقعی نظام فرانسه بردارد، نظامی که خیلی‌ها آن را به عنوان آمال ارزش‌های انسانی به هموطنان خود قالب می‌کرده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه بر خلاف تمام شعارهای هفته‌های اخیر مبنی بر تحریم عربستان به دلیل قتل خاشقجی اعلام کرد که فروش سلاح به عربستان، به این پرونده ارتباطی ندارد.
فرانسه به دنبال قتل خاشقجی در چند هفته اخیر، به گونه‌ای واکنش نشان داده که همه منتظر اعلام تحریم‌ها علیه عربستان از سوی پاریس بودند. مهم‌ترین محور تحریمی نیز باید فروش سلاح به عربستان باشد. اما رئیس‌جمهور فرانسه این مسئله را رد کرد. به گزارش ایسنا، «امانوئل ماکرون» اعلام کرد، فروش سلاح به عربستان به قتل روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود ارتباطی ندارد. رئیس‌جمهور فرانسه افزود: من قویا این حادثه را محکوم می‌کنم، چرا که همواره حامی آزادی مطبوعات بوده‌ام... به محض روشن شدن ابعاد این موضوع، ما هم تحریم‌های روشن، منسجم و هماهنگ در سطح اروپایی را اتخاذ خواهیم کرد. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان، به بررسی پرونده قتل جمال خاشقجی، اشاره و تاکید کرد: «ما هرگز در اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه عاملان قتل این روزنامه‌نگار، تردید نخواهیم کرد.»
درخواست ۱۶۰ سازمان برای بازخواست رژیم سعودی
از سوی دیگر، بیش از 160 سازمان طی بیانیه مشترکی از کشورها و نهادهای بین‌المللی خواستند، تحقیقات بین‌المللی مستقلی را درخصوص کشته شدن خاشقجی انجام دهند. بر اساس گزارش الجزیره، این سازمان‌ها از کشورها و نهادهای جهانی خواستند، تضمین کنند تا رژیم سعودی به سبب نقض هدفمند حقوق بشر، بازخواشت شود.خبر دیگر اینکه، «خدیجه چنگیز»، نامزد «خاشقجی»، گفته بعد از سخنان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، دعوت او برای رفتن به کاخ سفید را رد کرده است. چنگیز در مصاحبه با شبکه خبری «هابرترک» از شرایط سخت روحی‌اش بعد از مشخص شدن اینکه خاشقجی داخل کنسولگری عربستان به‌قتل رسیده، گفت.چنگیز با بیان اینکه احساس می‌کند ترامپ درباره تحقیقات درخصوص مرگ خاشقجی، صادق نیست، گفت که این دعوت را بیشتر تلاشی برای جلب حمایت عموم مردم می‌داند و به همین دلیل آن را نمی‌پذیرد. نامزد خاشقجی این را هم گفته که هنوز مطمئن نیست، این حادثه چه‌تأثیری بر وجدان دولت ترامپ گذاشته است.
از سوی دیگر، «فهمی هویدی» روزنامه‌‌نگار و اندیشمند برجسته مصری، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «دویچه‌وله» آلمان اظهار داشت که کشته شدن خاشقجی «باعث ایجاد شکاف» میان «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی و حامیان او خواهد شد. هویدی گفت: «قتل خاشقجی پیامدهای تراژدیک بر جهان عرب، از جمله عربستان، خواهد داشت.» وی افزود، در صورت برکناری شاهزاده بن‌‌سلمان، حامیان وی نیز با بحران مواجه خواهند شد. این اندیشمند مصری تأکید کرد که «محمد بن‌‌‌زاید» ولیعهد ابوظبی نیز این روزها خواب راحتی ندارد و از نزدیک آنچه را که بر دوستش (محمد بن‌سلمان) می‌رود را
می‌بیند.