kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷

بشار جعفری: ادلب را پس می‌گیریم

نماینده دائم سوریه در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد، این کشور استان «ادلب» را آزاد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که این استان به مخفیگاه جدیدی برای تروریست‌ها تبدیل شود.

«بشار جعفری» در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: ادلب بخش گران‌بهایی از سوریه است و ما مصمم به بازپس‌گیری کامل آن هستیم. براساس قوانین بین‌المللی، این حق ماست. ما اجازه نمی‌دهیم ادلب به مخفیگاه جدیدی برای تروریست‌ها تبدیل شود.
به گزارش ایسنا، نماینده دایمی سوریه در سازمان ملل تصریح کرد: جای تعجب دارد برخی از کشورهای غربی که برای اوضاع ادلب، اشک تمساح می‌ریزند، در قبال گروه‌های تروریستی که غیرنظامیان را در «حلب» هدف قرار داده‌اند، هیچ اقدامی نکرده‌اند و حتی هیچ حرفی از «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه و دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت هم نشنیدیم!این اظهارات جعفری در واکنش به سخنانی صورت می‌گیرد که مقامات مذکور علیه عملیات ارتش سوریه در ادلب بر زبان آورده بودند.جعفری گفت: زمانی که دولت (دمشق) وقت را مناسب ببیند، ادلب را آزاد خواهد کرد. البته این اتفاق زمانی می‌افتد که ما مطمئن شویم اقدام سیاسی و دیپلماتیک در بازپس‌گیری این بخش از حاکمان شکست خورده است.وی گفت: برخی از کشورها با راه انداختن جنگی تروریستی، علیه سوریه توطئه کرده‌اند؛ جنگی که مانند آن در تاریخ وجود نداشته است. طرح‌های دشمنان سوریه آزاردهنده است، اما این طرح‌ها در مقابل پایداری مردم ما، پوچ و توخالی خواهد بود.
جعفری گفت: تأسیس کمیته قانون اساسی که نماینده جامعه سوریه باشد، یکی از راه‌های خروج از بحران است. سوریه می‌داند که هماهنگی با سوریه و ایران، برای ایجاد راهکارهای سنجیده درباره تشکیل کمیته قانون اساسی، نقش مهمی در رسیدن به هدف دارد. به ویژه اینکه درنشست سوچی طرح تشکیل کمیته قانون اساسی مطرح شد.
اواخر شهریور گذشته میان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در شهر «سوچی» توافق ادلب به امضاء رسیده است. براساس این توافق، آنکارا مکلف شد، سلاح‌های سنگین شبه‌نظامیان را از مناطق کاهش تنش در استان ادلب خارج کند. تاکنون ضرب‌الاجل برای اجرای این توافق، یک بار عقب افتاده است. دولت ترکیه در ارتباط با روند خروج سلاح‌های سنگین از مناطق مورد نظر، اعلام رضایت می‌کند، ولی مسکو جدیدا واکنشی به این روند نشان نداده است.
نشست اسلامبول
عصر دیروز سران آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه در شهر اسلامبول نشست برگزار کردند. در این نشست، تحولات سوریه مورد بررسی قرار گرفت.در این نشست که «ولادیمیر پوتین»، «آنگلا مرکل»، «امانوئل ماکرون» و «رجب طیب اردوغان» حضور داشتند، وضعیت ادلب و شرایط سوریه مورد مذاکره حاضران قرار گرفت.«استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم در این نشست شرکت داشت.
به اعتقاد کارشناسان، به خاطر حضور نداشتن ایران در نشست اسلامبول، احتمال موفقیت این نشست، بسیار کم است. هرچند هدف واقعی مرکل، اردوغان و ماکرون، متقاعد کردن پوتین به بازداشتن سوریه از اجرای عملیات آزادسازی ادلب است.