kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

افشای نقش فرانسه در نسل‌کشی رواندا با قتل‌عام یک میلیون نفر(پرونده)

پس از گذشت 25 سال از جنایت و نسل کشی گسترده در رواندا، اسنادی منتشر شده که حاکی از دست داشتن گسترده فرانسه در جنایت این کشور است.

رد پاهای فرانسه در جنایت رواندا که در سال 1994 حدود یک میلیون انسان را به کام مرگ کشانده، در حال آشکار شدن است. براساس تصاویری که گویای حقایق تلخ در این زمینه است، و به دست خود فرانسوی‌ها فیلمبرداری شده، و انفعال ارتش این کشور در جریان قتل عام  و اعزام نکردن نیرو به منطقه «بیسه سرو» در روآندا، این جنایت بزرگ را رقم زده است. طبق این تصاویر ضبط شده، یک سرگروهبان در حال گزارش دادن به فرمانده خود درباره قتل عام هزاران نفر از قبیله «توتسی» در فاصله چند کیلومتری محل استقرار این نظامی است. همچنین، این سرگروهبان فرانسوی اجسادی را نشان می‌دهد که برخی از آنها، قطعه‌قطعه شده‌اند.
در هر حال، صحنه‌ای که توسط این نظامی فرانسوی روایت می‌شود، در واقع، آغاز یکی از وحشتناک‌ترین نسل‌کشی‌هایی است که در  رواندا اتفاق اقتاده است. نظامی حاضر در این فیلم در سال 2015 توسط یک قاضی تحقیق فرانسوی مورد بازجویی قرار گرفت. در جریان این بازجویی نظامی فرانسوی اذعان کرد که در آن لحظه، ذهنش در جای دیگری بود و از درک ابعاد رویداد در حال وقوع، عاجز بوده است. وی گفت: «واقعیت این است که اکنون وقتی به این صحنه‌ها نگاه می‌کنم، باور نمی‌کنم که واکنشی به اطلاعات دریافتی نشان ندادم.»
نقش ارتش فرانسه در قتل عام «بیسه سرو» موضوع یک تحقیق قضایی طولانی در فرانسه بوده است. بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری نظامیان فرانسوی را متهم می‌کنند که از روی آگاهی و به صورت عمدی از مداخله برای جلوگیری از قتل عام خودداری کردند. اما ارتش  این کشور مدعی است که تنها سه روز بعد از شروع قتل عام، به ابعاد این فاجعه پی برد. از آنجا که پیشرفتی در این تحقیقات حاصل نشد، قضات پرونده را در سپتامبر گذشته مختومه اعلام کرده‌اند، و هیچ نظامی فرانسوی در این پرونده محکوم نشده است!
بر اثر قتل‌عامی که در سال 1994 در کشور رواندا رخ داده، حدود یک میلیون انسان قتل‌عام شده‌اند. در این ماجرا، دو قبیله «هوتو» و «توتسی» با هم درگیر شده و بیشتر قربانیان از قبیله توتسی بوده‌اند.
دولت و نظامیان فرانسوی که پرونده سیاهی از کشتار آفریقایی‌ها و سیاهان، در پرونده خود دارند، با خونسردی هرچه تمام‌تر، کشتار بزرگ در رواندا را مدیریت کرده‌اند.