kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
خطاب به متحدان آمریکا

ترامپ: آقای پادشاه! دیکتاتور یا هر کوفت دیگر هزینه محافظت از خودت را بده

ترامپ، در جریان سخنرانی اخیرش در ایالت «ویسکانسین» با اشاره به هزینه‌های پرداخت ‌شده از سوی آمریکا برای حفاظت از متحدانش با لحنی تحقیرآمیز خواهان پرداخت این هزینه‌ها از سوی مقامات و کشورهای تحت حمایت آمریکا شد.

ترامپ بارها در سخنرانی‌های مختلف خود با اشاره به حمایت آمریکا از شیوخ عرب از آنها خواسته که هزینه این حمایت را بپردازند. او چند روز پیش هم به صورت کاملا روشن و  صریح خطاب به پادشاه عربستان گفت: «اگر آمریکا نباشد آل سعود دو هفته هم نمی‌تواند دوام بیاورد و به همین دلیل سعودی‌ها باید هزینه آن را بپردازند.»
 ترامپ حالا در جدیدترین مورد از این اظهارات این بار در ایالت «ویسکانسین» بدون نام بردن از کشوری تلویحا رهبران کشورهای متحد خود را خطاب قرار داده و از آنها خواسته هزینه‌های حفاظت نظامی واشنگتن از خود را بپردازند.
 وی در این سخنرانی  باز هم انتقادهای قبلی خود درباره مواضع دولت‌های گذشته این کشور در قبال حفاظت از کره جنوبی، ژاپن و عربستان سعودی را تکرار کرده است.
 به گزارش فارس، ترامپ گفته: «ما باید از منافع مردم آمریکا حفاظت کنیم، البته ما به دیگر کشورها کمک خواهیم کرد اما نمی‌توانیم شاهد وضعی باشیم که در آن ما هزینه‌های حفاظت از ارتش‌های کشورهای بسیار بسیار ثروتمند را بدهیم.
 من به برخی از این کشورها سفر کرده‌ام، نمی‌دانم که اسامی این کشورها را به شما بگویم یا نه، خوب زیاد هم مهم نیست چرا که کشورهای زیادی هستند. من به آنها گفتم آقای نخست‌وزیر، آقای رئیس‌جمهور، آقای پادشاه، آقای دیکتاتور، هر آقای کوفتی که ما حفاظتش می‌کنیم، شما باید شروع به پرداختن هزینه حفاظت خود کنید؛ باید هزینه‌اش را بپردازید». رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی سپس به تمجید از مواضع سیاست خارجی دولت خود در قبال چین، ایران و کره شمالی پرداخت و مدعی شد که با اتخاذ این مواضع، «منافع مردم آمریکا» تامین شده است!