kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶

ترامپ: پس از خروج از توافق موشکی با روسیه قوای هسته‌ای را تقویت می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا تنها چند روز پس از اعلام خروج از توافق موشکی با روسیه تاکید کرد، قوای هسته‌ای آمریکا را تقویت خواهد کرد.



«دونالد ترامپ» شنبه‌ گذشته در جدیدترین مورد از اقدامات یک جانبه گرایانه خود اعلام کرد که آمریکا را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌کند؛ وی مدعی شد: «ما طرفی هستیم که داخل توافق مانده‌ایم و آن را رعایت کرده‌ایم، ولی روسیه متأسفانه، از آن پیروی نکرده است. بنابراین، ما این توافق را خاتمه خواهیم داد و از آن خارج می‌شویم». این اقدام واکنش شدید روس‌ها را برانگیخت و آنها اعلام کردند، هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد، با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد. «ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت: اگر آمریکا به خروج یکجانبه از توافق‌ها ادامه دهد، روسیه دست به «اقدامات» تلافی‌جویانه خواهد زد که شامل اقدامات نظامی نیز می‌شود.  ترامپ اما بی‌اعتنا به تهدیدات مقامات روسیه در جدیدترین موضع‌گیری خود نسبت به این معاهده تاکید کرد، آمریکا آماده تقویت زرادخانه هسته‌ای خودش پس از خروج از پیمان هسته‌ای دوران جنگ سرد است. ترامپ در توضیح تصمیمش با ‌اشاره به ذخایر هسته‌ای آمریکا افزود: تا زمانی که مردم در این رابطه به هوشیاری برسند، ما به تقویت خودمان می‌پردازیم. این کار باید سال‌ها پیش انجام می‌شد.
 پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) در سال ۱۹۸۷ در واشنگتن میان رهبران آمریکا و شوروی سابق برای حذف موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد امضا شده و «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و «میخائیل گورباچف»، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی آن را امضا کرده‌اند.