kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶
علی‌رغم تبلیغات سنگین

شکست نمایش بن‌سلمان /صندلی‌های «داووس صحرا» خالی ماند

اجلاس اقتصادی عربستان موسوم به «داووس صحرا» که سعودی‌ها تبلیغات گسترده‌ای را برای آن کرده بودند در حالی برگزار شد که به دلیل انصراف اعضای اصلی (به دلیل قتل خاشقجی)، بسیاری از صندلی‌های این نشست خالی بودند.




عربستان در ماه‌های گذشته تلاش زیادی کرد تا اجلاس موسوم به «داووس صحرا» با هدف جذب سرمایه‌گذار خارجی را باشکوه برگزار کند. این نشست برای بن سلمان حیاتی بود اما پس از قتل خاشقجی شخصیت‌ها و شرکت‌های مهم غربی در اعتراض به این اقدام سعودی انصراف خود را از این نشست اعلام کردند و این نشست در حالی روز سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد که بن سلمان در تحقق هدف خود با شکست بزرگی مواجه شد. چین اما در این نشست به طور فعال شرکت داشت.
به گزارش فارس، این اجلاس با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌ها برای نیل به چشم‌انداز 2030 ولیعهد سعودی تشکیل شد اما، قتل جمال خاشقجی به شدت بر آن سایه افکند؛ طوریکه بیش از 62 فرد و نهاد و رسانه خبری این نشست را تحریم کرده و از حضور در آن خودداری کردند.
از سوی دیگر آغاز به کار اجلاس داووس صحرا با سخنرانی اردوغان در پارلمان ترکیه در خصوص قتل خاشقجی همراه شد که تأثیر این مسئله نیز بر فضای اجلاس، ناگزیر بود. به طوریکه پادشاه و ولیعهد سعودی ترجیح دادند به جای حضور در اجلاس داووس که ماه‌هاست برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند با پسران خاشقجی دیدار کرده و قتل پدرشان را به آن‌ها تسلیت بگویند! از این رو اجلاس مزبور شاهد صندلی‌های خالی بسیاری بود؛ هر چند به نوشته رسانه‌های خبری، مسئولان سعودی از شهروندان این کشور برای پر کردن صندلی‌ها استفاده کرده بودند.