kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
سازمان ملل خبر داد

سایه قحطی و مرگ بر سر 14 میلیون یمنی

سازمان ملل متحد هشدار داد در صورت تداوم جنگ یمن، 14 میلیون نفر از شهروندان یمنی با قحطی مواجه خواهند شد.

در حالی که جامعه جهانی سرگرم پرونده جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی است مردم یمن در حال تجربه بدترین بحران انسانی هستند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه ، سازمان ملل متحد هشدار داده اگر شرایط در یمن به همین منوال ادامه داشته باشد بیم آن می‌رود که 14 میلیون نفر از شهروندان این کشور جنگ زده با «قحطی» روبه‌رو شوند.
بر اساس این گزارش، «مارک لاوکوک» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه تاکید کرد، اوضاع انسانی در یمن از همه کشورهای جهان بدتر است و 75 درصد از مردم این کشور به کمک‌ها یا حمایت‌های بشردوستانه نیاز دارند که از این تعداد نیز 8 میلیون و 400 هزار نفر در وضع نا امنی غذایی حاد قرار دارند و برای ادامه حیات به کمک‌های غذایی نیاز مبرم دارند.
این مقام سازمان ملل بیان داشت: اگر شرایط انسانی در یمن بهبود نیابد، شمار شهروندان یمنی که در وضع ناامنی غذایی شدید قرار دارند (8 میلیون و 400 هزار ) ظرف ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت و 5 میلیون و 600 هزار نفر دیگر نیز به این رقم اضافه خواهد شد و شمار آنهایی که در وضع پیش از قحطی قرار می‌گیرند به چهارده میلیون نفر خواهد رسید.
طبق اعلام مقامات سازمان ملل، قیمت هر لیتر بنزین در یمن 45 درصد افزایش یافته و ارزش پول این کشور (ریال) 47 درصد در مقایسه با دلار ارزش خود را از دست داده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش ارزش پول ملی یمن توطئه اماراتی‌هاست.