kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸

پادشاه اردن الحاقیه‌های جنجالی پیمان «وادی عربه» را تمدید نکرد

با دستور پادشاه اردن برای پس گرفتن زمین‌هایی که در دهه ۹۰ میلادی به اسرائیل واگذار شده بود، وزارت خارجه اردن پایان اجاره این دو منطقه مرزی به رژیم صهیونیستی یعنی «الباقوره» و «الغمر» را رسما به اطلاع رژیم صهیونیستی رساند. خبری که باعث خوشحالی مردم اردن و خشم صهیونیست‌ها شده است.

«عبدالله دوم»، پادشاه اردن اعلام کرده زمین‌هایی را که در پیمان صلح سال ۱۹۹۴ به رژیم صهیونیستی واگذار کرده‌اند پس می‌گیرند. اردن در این سال ۴۰۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی خود را که در منطقه‌ای که «الغمر» نام دارند در قالب یک توافق صلح تحت عنوان «وادی عربه»به اسرائیل واگذار کرد. خبر عدم تمدید الحاقیه‌های این توافق (اجاره این مناطق به رژیم صهیونیستی) با استقبال گروه‌های مختلف سیاسی و مردم این کشور قرار گرفته است. مردم و رهبران قبایل اردن پس از شنیدن این خبر به جشن و پایکوبی پرداختند. این زمین‌ها که به اجاره ۲۵ ساله اسرائیل درآمده بود اکنون محل کشت و کار صهیونیست‌ها
 است!
به موجب توافق صلح دو طرف موسوم به «وادی عربه» در سال ۱۹۹۴ اراضی مذکور به مدت ۲۵ سال به اسرائیل اجاره داده شد و این قرارداد ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد. به موجب پیوست‌های توافق صلح، باید یک سال قبل از پایان مهلت اجاره اراضی، تصمیم مخالفت با تمدید اجاره اطلاع داده شود.
در مقابل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این تصمیم پادشاهی اردن اظهار کرد که اسرائیل با اردن درباره امکان تمدید این توافق مذاکره خواهد کرد. وی مدعی شد که کشورهای عربی دریافته‌اند که اسرائیل دیگر دشمن آنها نیست.