kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
نامه سرگشاده استادان حوزه علمیه قم به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام

خسارت برجام تکرار نشود

تشکل استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با یکهزار عضو در نامه‌ای سر گشاده و تحلیلی به اعضای شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیئت‌رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان خواستار دقت نظر و همه‌جانبه نگری آنها در پیوستن به کنوانسیون CFT شدند.
قم - خبرنگار کیهان:     

در این نامه آمده است: رهبر معظم انقلاب با‌اشاره به تعبیر امام بزرگوار از مجلس به عنوان عصاره فضائل ملت، ملت ایران را نماد فضائلی همچون ایمان، علم، اعتماد به نفس، استقلال، پایداری و افتخار به داشته‌های خود دانسته و تأکید می‌نمایند که مجلس نباید نماد تردید و خود کم‌بینی، یأس و نا امیدی و بی‌اعتنایی و بی‌مبالاتی به مسائل کشور باشد و نباید با دید مأیوسانه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملی نگاه کند. (بیانات معظم‌له، 30/3/97) اظهارنظرهای مقامات عالی رتبه کشوری و حوزوی و دانشگاهی (از جمله نامۀ 941 تن از اساتید عضو تشکل مبنی بر مخالفت با تصویب FATF مطبوع در 19 تیرماه سال جاری روزنامه کیهان) درخصوص این کنوانسیون از قبل مطرح و روشن بوده است.
-رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای(ادام الله ظله): مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند... البته ممکن است برخی از مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد، به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند. (30/3/1397)
-آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله): پذیرش FATF سیاهی مطلق است. پذیرش شرایط غرب عقلاً، شرعاً و منطقاً حرام است. (سایت معظم‌له)
-آیت‌الله العظمی نوری همدانی (دام ظله): مبادا FATF مانند برجام شود. وکلای مردم باید در خانه ملت مراقب باشند. حوزه علمیه با تمام قوا مخالف FATF است. (سایت معظم‌له)
در بخش دیگری از این نامه خاطرنشان شده است: قبلاً بر خود لازم می‌بینیم از ۱۲۰ نماینده که براساس وظیفه دینی و ملی خود به این لایحه رأی منفی دادند تقدیر و تشکر‌نماییم.
اکنون این سؤال مطرح است:
چرا رئیس‌مجلس با آن‌که نظر رهبر معظم انقلاب درخصوص این‌گونه معاهدات بین‌المللی به صورت روشن بیان شده بود؛ به دنبال استفسار نظر مقام معظم رهبری از دفتر معظم‌له بر آمد؟ به علاوه مگر نظر معظم ‌له همان‌طور که در جوابیه آمده، درخصوص اصل کنوانسیون‌ها برای نمایندگان روشن نبوده است که بخواهند درخصوص آن اظهار نظر بنمایند؟
قطعاً در این جوابیه، چیزی که مؤید پیوستن ایران به چنین معاهداتی از سوی رهبر معظم انقلاب بوده باشد وجود ندارد و آن‌چه که در این جوابیه ملاحظه می‌شود فقط‌اشاره به بُعد طی مسیر قانونی تصویب قوانین در نظام جمهوری اسلامی ایران است نه بیشتر.
از شما اعضای محترم شورای نگهبان، استدعا داریم براساس شرع مقدس اسلام و قانون اساسی، با بررسی دقیق فقهی و قانونی این مصوبه مجلس، از هرگونه ضایع شدن حقوق حقه ملت شریف ایران، جلوگیری‌نمایید تا خدای‌ناکرده تجربه خسارت ‌بار برجام تکرار نگردد؛ چرا که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: «لا یسلع المؤمن من جحرِ مرتین» «مومن از یک موضع دو بار گزیده نمی‌شود» (من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 378)