kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۰۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
سخنگوی حکومت اقلیم خبر داد

دستگیری مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق حین دزدی نفت!

به گفته مقامات رسمی اقلیم، گروهی از مقامات ارشد اقلیم کردستان به جرم دزدی نفت دستگیر شده‌اند که این مسئله بازتاب وسیعی در رسانه‌های این منطقه داشته است.




حکومت اقلیم کردستان چهار سال است که به صورت مستقیم و بدون نظارت دولت مرکزی عراق از طریق خط لوله نفتی به بندر «جیهان» مبادرت به صدور نفت به بازارهای جهانی کرده است. این موضوع جدای از اعلام غیر قانونی بودن آن از سوی بغداد، کشمکش‌های داخلی را در اقلیم هم به دنبال داشته است و احزاب و جریان‌های سیاسی، دو حزب حاکم را به «غیر شفاف» بودن پرونده نفتی از عقد قراردادها با شرکت‌های خارجی تا استخراج و صادرات آن متهم می‌کنند.
اما در حالی که فروش نفت اقلیم کردستان بدون اجازه دولت مرکزی «خلاف قانون» عراق است حالا خبر رسیده برخی مقامات ارشد اقلیم کردستان از کنار این نفت فروشی نیز دزدی می‌کرده‌اند. ماجرای دزدی نفتی در اقلیم کردستان عراق زمانی آشکار شد که «صفین دزه ای» سخنگوی حکومت اقلیم از دستگیری شماری از مسئولین ارشد امنیتی اربیل در این خصوص خبر داد و گفت: «این افراد با هدف تحقیقات لازم دستگیر شده‌اند.» به گزارش تسنیم همزمان با اظهارات این سخنگو، رسانه‌های اقلیم کردستان نیز  به افشای جزئیاتی از این پرونده پرداخته‌اند.
نحوه دزدی نفت!
گفته می‌شود که شماری از مسئولین ارشد امنیتی اربیل در ماجرای سوراخ کردن خط لوله نفتی اقلیم به بندر جیهان ترکیه نقش داشته و از طریق‌تانکر مبادرت به انتقال و فروش نفت کرده‌اند. این افراد از سوی دستگاه اطلاعاتی و نیروی ضد تروریسم حزب دموکرات کردستان، دستگیر و تحت بازجویی هستند. سایت «پرگراف» به نقل از «یک منبع مطلع» و بدون افشای نام وی آورده است: «چهار مسئول ارشد امنیتی اربیل در این خصوص دستگیر و مبلغ یک میلیون دلار از یکی از این افراد کشف و ضبط شده است.» همزمان اعلام شده که خارج از مسئولین امنیتی، افراد دیگری هم در این ماجرا دست داشته‌اند، از جمله یکی از تجار معروف اقلیم که به مدت چندین سال در دزدی نفتی و فروش آن در بازار سیاه نقش داشته است.استاندار اربیل با هدف کاستن از اهمیت موضوع اعلام کرده در میان دستگیرشدگان مسئولین ارشد امنیتی وجود ندارد و افراد و کارمندان عادی از ادارات حکومت و نهادهای امنیتی در میان دستگیرشدگان هستند. رسانه‌های اقلیم کردستان هم گزارش داده‌اند که یکی از دستگیرشدگان، از مسئولین ارشد امنیتی اربیل است که اینک به خارج از عراق‌گریخته است. مسئول دیگر ارشد امنیتی هم که گفته می‌شود از چهره‌های معروف این منطقه است تحت اقامت اجباری قرار گرفته است.
مسئول ترور داعش، زنده دستگیر شد
 همزمان از داخل عراق نیز خبر رسیده که نیروهای حشدالشعبی یکی از عوامل اصلی داعش در فلوجه را بازداشت کرده‌اند.«بسیج مردمی عراق» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: «بر اساس اطلاعات دقیق از سوی قهرمانان امنیت و سرویس اطلاعاتی هنگ اول در محور فلوجه «ابوحسن العانی» بازداشت شده است».