kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷

22 کشته و 36 مجروح نتیجه حمله تروریستی به تجمع انتخاباتی در افغانستان

شمار تلفات انفجار تروریستی در یک گردهمایی انتخاباتی در شمال افغانستان، به 22 نفر و تعداد مجروحان این حادثه نیز به 36 تن افزایش یافته است.

سخنگوی والی «تخار» اعلام کرده، در سومین حمله تروریستی به تجمع انتخاباتی شمار تلفات انفجار بمب در شهرستان «رستاق» این ولایت، به 22 نفر و تعداد مجروحان نیز به 36 تن افزایش یافت. شنبه گذشته این انفجار در یک گردهمایی انتخاباتی، به وقوع پیوست.
این سومین حمله به یک گردهمایی انتخاباتی در افغانستان است و در این حملات، هفت نامزد پارلمانی تاکنون کشته شده‌اند.
انتخابات پارلمانی افغانستان با سه سال تأخیر، 28 مهر برگزار می‌شود. در این انتخابات، 2500 نامزد برای 250 کرسی پارلمان، با هم رقابت می‌کنند. همچنین، حدود 9 میلیون نفر برای شرکت در انتخابات، ثبت نام کرده‌اند و حدود 54 هزار نیروی نظامی و انتظامی نیز در روز انتخابات، مسئول حفاظت از حوزه‌های رأی‌گیری خواهند بود.
حمله عناصر طالبان در غرب افغانستان
خبرگزاری تسنیم هم دیروز از حمله عناصر طالبان به مواضع ارتش در شهرستان «پشترود» ولایت «فراه» خبر داده است.در این حمله، دست‌کم 17 نیروی دولتی کشته و چهار تن نیز زخمی شدند. علاوه بر آن، عناصر طالبان 15 نظامی را به اسارت گرفتند. منابع وابسته به گروه تروریستی طالبان، شمار تلفات نیروهای دولتی در این حمله را 25 نظامی اعلام کرده‌اند.
ولایت «فراه» که در مجاورت مرزهای کشورمان قرار دارد، طی ماه‌های گذشته شاهد چندین حمله از جانب تروریست‌های طالبان بوده و یک‌بار نیز شهر «فراه» تا آستانه سقوط پیش رفته است.
اعتراض به امضای قرارداد با آمریکا
در پی اظهارات «عبدالقدیر مطفی» سخنگوی وزارت معادن افغانستان، مبنی بر اینکه خانم «نرگس نهان» وزیر معادن این کشور، دو قرارداد جداگانه با شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی برای استخراج مس در ولایت «سرپل» و طلا در ولایت «بدخشان» به امضاء رسانده است، نهادهای غیردولتی افغانستان به امضای این دو قرارداد اعتراض کردند و از دولت کابل خواستند آن را لغو کند. این نهادها همچنین، تهدید کرده‌اند که اگر قراردادهای مذکور لغو نشود، مردم خودشان دست به کار خواهند شد.
به گفته «گل‌احمد مددزی» معاون اتحادیه حقوقدانان افغانستان، قراردادهای فوق، ناقض ماده 16 قانون اساسی این کشور هستند.وی به دولت افغانستان هشدار داد که بیش از این، صبر و تحمل مردم این کشور را به بازی نگیرد.
«عزیز رفیعی» رئیس نهادهای غیردولتی افغانستان نیز با اشاره به امضای غیرقانونی قرارداد استخراج معادن، از دولت این کشور خواست که برای حفظ سرمایه‌های ملی، مسئولانه عمل کند.وی افزود: امضای قرارداد استخراج معادن طلا و مس با آمریکا و انگلیس همزمان با انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، یک پدیده برنامه‌ریزی شده و خطرناک است.وی در ادامه، خاطرنشان کرد که طرح خصوصی‌سازی جنگ نیز برای تاراج معادن این کشور مطرح شده است.