kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
پیامدهای حمایت از داعش برای اروپا ادامه دارد

راهپیمایی عظیم موافقان و مخالفان پناهجویان در آلمان و انگلیس

درحالی‌که نفس تروریست‌های تکفیری در سوریه به شماره افتاده و همه منتظر پاکسازی کامل این کشور از باقی‌مانده‌های گروه‌های تروریستی هستند، وحشت شهرهای اروپایی را فرا گرفته و دوشنبه صدها هزار نفر از طرفداران و مخالفین پناهجویان، همزمان در برلین و لندن به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.

وحشت در مهم‌ترین پایتخت‌های اروپایی بی‌دلیل نیست؛ تیری که دولت‌های غربی به سمت محور مقاومت نشانه گرفته بودند، حالا کمانه کرده و در چند سطح، به خود این دولت‌ها اصابت کرده است. اکنون مرحله بازگشت تروریست‌های چشم آبی از جبهه سوریه و عراق است و به همین خاطر، رعب و وحشت ناشی از حملات تروریستی، یک لحظه نیز دولت‌های اروپایی را رها نمی‌کند؛ آنها که طی چند سال گذشته با حمایت از گروه‌های تکفیری (مثل داعش) در غرب آسیا، خود به قدرت گرفتن این گروه‌ها کمک کرده‌اند، حال باید طوفانی را که در سوریه و عراق کاشته‌اند در قلب اروپا درو کنند. نظرسنجی موسسه «پیو» نشان می‌دهد که شهروندان اروپایی، گروه تروریستی داعش را بزرگ‌ترین تهدید برای کشورهای اروپایی می‌دانند. شهروندان 9 کشور از 10 کشور اروپایی که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که داعش بزرگ‌ترین خطر است.
 از سوی دیگر، بحران پناهجویان و هجوم ده‌ها هزار پناهجو به کشورهای اروپایی، پیمان شنگن(برداشته شدن مرز بین کشورها) اصلی‌ترین دستاورد اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است، به طوری که برخی کشورها بازگشت به مرزهای ملی را زمزمه می‌کنند و شماری از کارشناسان از پایان پیمان شنگن سخن می‌گویند. همزمان، اقدام دولت‌های اروپایی در مقابله با این پناهجویان، حتی خود رسانه‌های غربی را نیز متعجب کرده است. «گاردین» در گزارشی، از عمق نژادپرستی در کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر پرده برداشته و می‌نویسد: «سران اتحادیه اروپا پناهجویان را نه به چشم یک انسان، بلکه به عنوان مجموعه‌ای از اعداد و ارقام می‌نگرند... پناهجویان می‌میرند اما سران اروپا می‌خندند.»
تظاهرات در لندن و برلین
بحران پناهجویان مردم را نیز در کشورهای اروپایی دو دسته کرده و زمینه رشد جریانات نژادپرست راست افراطی و مهاجرستیز را نیز فراهم کرده است، به طوری که هر چند روز یک بار طرفداران و مخالفان پناهجویان در یکی از شهرهای اروپایی به خیابان‌ها می‌ریزند و خودی نشان می‌دهند. روز دوشنبه صدها هزار آلمانی در شهر برلین در جریان یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های سال‌های اخیر، مخالفت خود را با رشد دیدگاه‌های نژادپرستی، بیگانه‌ستیزی و راست افراطی در این کشور اعلام کردند. بنا بر اعلام برگزارکنندگان این تظاهرات که نهادهایی همچون اتحادیه‌های کارگری، احزاب، انجمن‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر و عفو بین‌الملل بودند، حدود 242 هزار نفر در این راهپیمایی شرکت کرده‌اند. برخی گزارش‌ها از حضور نیم میلیونی مردم در این تظاهرات خبر دادند.به گزارش ایسنا، بیش از 4500 حزب و سازمان و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی برای شرکت در این حرکت اعتراضی فراخوان داده بودند. هزاران تن با لباس‌های رنگی  و بادکنک‌های کوچک و بزرگ و پلاکارد، اعتراض خود به رشد راست‌گرایی و نژادپرستی در آلمان و محدودیت‌های روزافزون برای پناهندگان و مهاجران را به نمایش گذاشتند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با شعارهای «جامعه شکاف‌ناپذیر است»، «نه به نژادپرستی»، «نه به دشمنی با مسلمانان»، «جامعه‌ باز، فرصتی برای رشد همگان است» و «جهان به همگان تعلق دارد» در دست داشتند. تنها حزب حاکم دموکرات مسیحی به رهبری صدراعظم «آنگلا مرکل» و حزب راست‌گرای پوپولیستی «آلترناتیو برای آلمان» اعلام کردند که در این حرکت اعتراضی شرکت نمی‌کنند. علت پرهیز دموکرات‌مسیحی‌ها از این اقدام اعتراضی، حضور چپ‌گرایان افراطی در آن اعلام شده است.در لندن پایتخت انگلیس نیز صدها تن از حامیان نژادپرست موسوم به «ائتلاف جوانان دموکراتیک فوتبال» در مرکز لندن دست به راهپیمایی زدند. پلیس در پی به خشونت کشیده شدن این تظاهرات یک تن را دستگیر کرد.پلیس در میدان «ترافالگار» مستقر شد تا جلوی درگیری میان اعضای این گروه را با گروهی که علیه آنها به خیابان آمده بودند، بگیرد. برخی از اعضای گروهی که برای مقابله با معترضان جناح راستی به خیابان‌های لندن آمده بودند شعار «تفاله‌های نازی، از خیابان‌های ما بیرون بروید»، سر می‌دادند. وبسایت ائتلاف جوانان دموکراتیک فوتبال اعلام کرد که این راهپیمایی در اعتراض به بازگشت افراط‌گرایان مسلمان از سوریه به انگلیس و ورود مهاجران به انگلیس است. پلیس انگلیس محدودیت زمانی برای راهپیمایی‌ها برقرار کرده تا وقوع درگیری‌های احتمالی را کم کند.