kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵

نوه نلسون ماندلا: رژیم اسرائيل یادآور رژیم آپارتاید است

نوه رهبر فقید جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی با اشاره به نقض مداوم حقوق فلسطینی‌ها گفته، رژیم صهیونیستی وضعیتی مشابه آپارتاید در آفریقای جنوبی ایجاد کرده است.




 در سالگرد یکصدمین سال تولد «نلسون ماندلا» رهبر فقید جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی، نوه او «نکاسی زولیولیله» طی یادداشتی برای روزنامه «گاردین» با اشاره به رهایی کشورش از یک حکومت نژادپرست، نوشت: «جهان هنوز شاهد جنایت آپارتاید است.»
وی سپس با اشاره به انتقادات ماندلا و «دسموند توتو» کشیش اهل آفریقای جنوبی از اقدامات رژیم صهیونیستی، آورده: «من هم میان قوانین نژادپرستانه اسرائیل و سیاست‌هایش در قبال فلسطینی‌ها و ساختار آپارتاید در آفریقای جنوبی شباهت‌های شگرفی
می‌بینم.
 ما اهالی آفریقای جنوبی وقتی آپارتاید را می‌بینیم، آن را می‌شناسیم. در واقع، بسیاری دریافته‌اند که سرکوبگری رژیم اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها حتی از آفریقای جنوبی هم بدتر است.»
به نوشته «زولیولیله»، دیوار حائل، کمیته‌های تایید صلاحیت تبعیض‌آمیز، نظام کارت‌های شناسایی یهودیان از مسلمان‌ها، شبکه جاده‌ای مختص شهرک‌نشینان و تقسیم مناطق در کرانه باختری (مشابه تخصیص مناطق مشخصی به اسکان سیاه‌پوستان در رژیم آپارتاید) از جمله مواردی است که عملکرد رژیم صهیونیستی را به رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی شبیه کرده است.
به گزارش فارس، نوه ماندلا این راه هم در یادداشت خود نوشته «با وجود هفت دهه آپارتاید، غصب مداوم اراضی فلسطینی‌ها و کشتار معترضان غیرنظامی در غزه، جوان‌های فلسطینی نسلی پس از نسل دیگر به مبارزه آزادی‌خواهانه خود ادامه می‌دهند.»
وی سپس شجاعت جوانان‌های اسیر فلسطینی را ستوده و از جامعه بین‌المللی خواست از مبارزه مردم فلسطین و جنبش موسوم به «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» حمایت کنند.
زولیولیله خاطرنشان کرد، نلسون ماندلا زمانی مسئله فلسطین را مهم‌ترین موضوع اخلاقی عصر ما توصیف کرد، با این حال جهان هنوز سکوت کرده است. همه ما موظفیم هرآنچه می‌توانیم برای کمک به آزادی، عدالت و برابری فلسطین انجام داده و همه جا با آپارتاید مبارزه کنیم.