kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹

کشف گور جمعی بزرگ در «رقه» با 1500 جسد

بزرگترین گور جمعی شهر «رقه» سوریه حاوی 1500 جسد غیرنظامیان سوری، در یکی از میدان‌های این شهر کشف شد.

جدیدترین گور جمعی به جا مانده از جنایات داعش در میدان «بانوراما» واقع در شمال غرب شهر «رقه» کشف شد.
خبرنگارشبکه «روسیا الیوم»، که می‌گوید از نزدیک و در محل شاهد ماجرای کشف این گورجمعی بزرگ بوده، دیروز اعلام کرد: «امروز در رقه بودم و از گورجمعی (میدان) بانوراما، که بزرگترین گور جمعی (کشف شده) در این شهر است، بازدید کردم. این کشور اجساد 1500 غیرنظامی و همچنین، اعضای داعش را در خود جای داده است.»
به گزارش ایسنا این خبرنگار افزود: این اجساد در زمان محاصره شهر رقه و توسط اعضای داعش دفن شده‌اند.  شهر رقه زمانی پایتخت داعش خوانده می‌شد. عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا بزرگترین حامیان داعش بوده و هستند.
ادلب
یک خبرگزاری در ترکیه موسوم به «آنادولو» هم از پایان روند انتقال سلاح‌های سنگین مخالفان دولت سوریه، از منطقه حائل استان «ادلب» خبر داد، اما این خبر به طور رسمی تأیید نشده است.
طبق توافقی که میان رؤسای‌جمهور روسیه و ترکیه 27 شهریور در شهر ساحلی سوچی امضاء شده است، یک منطقه حائل در استان ادلب، که تا عمق 15 الی 20 کیلومتر را در برمی‌گیرد، باید از سلاح‌های سنگین پاکسازی شود. پایان ضرب‌الاجل در نظر گرفته شده برای این پاکسازی، 20 مهر است.
آنادولو خبر پایان خروج سلاح از ادلب را به نقل از محافل نزدیک به دولت ترکیه، منتشر کرده، اما جزئیات بیشتری را دراین‌باره منتشر نکرده است.
درخواست خروج اشغالگران
«بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز، در این سازمان اعلام کرده: «حضور نیروهای بیگانه در خاک سوریه، غیرقانونی و ناقض اصول و کنوانسیون‌های سازمان ملل است و این نیروها باید هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند.»وی در بیانیه خود افزود، گزارشی که سازمان ملل از سوریه تهیه کرده، به حضور نیروهای بیگانه در این کشور، اصلا اشاره‌ای نکرده است.
به گزارش ایسنا، جعفری افزود: بهتر بود تهیه‌کنندگان این گزارش به این مسئله اشاره می‌کردند که حضور بیگانگان غیرقانونی، مغایر با قوانین بین‌المللی و کنوانسیون سازمان ملل، تجاوز به تمامیت ارضی و تهدید برای امنیت و صلح بین‌المللی است. منظور جعفری، حضور نظامی آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورها در خاک سوریه است.
سایر رویدادها:
* خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد که این کشور سامانه «اس-300» را مجانی به سوریه داده است.
* رئیس‌جمهور سوریه برای سربازان فراری این کشور، عفو عمومی صادر کرد.