kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

گزارش هافینگتون‌پست از لابی سنگین عربستان در آمریکا برای بزک چهره آل‌سعود

طبق گزارش هافینگتون پست، دولت عربستان با کمک دلارهای نفتی، شبکه وسیعی از لابی‌گری در آمریکا را برای بزک چهره کریه آل سعود به راه اندخته است. نقش رهبران سیاسی و رسانه‌های آمریکایی در این لابی‌ها بسیار پررنگ گزارش شده است.



عربستان در دوران آل سلمان شبکه لابی‌گری خود در آمریکا را بسیار وسیع کرده و سعی دارد با استفاده از این شبکه به تطهیر اقدامات جنایتکارانه خود بپردازد. اخیرا یکی از رسانه‌های غربی گزارش جالبی در مورد این شبکه منتشر کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان در این باره به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتون پست نوشته، این روزها، مجلس سنای آمریکا در حال بررسی طرحی درباره عربستان است.
 این طرح مورد حمایت دو حزب عمده آمریکا برای قطع کمک‌های نظامی و توقف فروش بمب‌های آمریکایی به عربستان است. شواهدی مبنی بر حمایت آمریکا در حمل و نقل هوایی و کمک و پشتیبانی از حملات هوایی سعودی در یمن و کشتار غیرنظامیان دیده می‌شود. با وجود پیشنهاد این طرح، دولت سعودی تنها سلاح مورد نیاز برای نگه داشتن این بمب‌ها و کمک‌های دیگر را در اختیار دارد و آن، ارتش لابی‌گران و واسطه‌های خود در آمریکاست.
هافینگتون پست در ادامه می‌نویسد: «سعودی‌ها از حمایت ده‌ها شرکت و نهاد عمومی لابی‌کننده در آمریکا بهره‌مند هستند. در میان آن‌ها «مارک لامپکین»، مدیر شرکت «هایات فاربر» قرار دارد. این همان شرکتی است که دولت سعودی در سال ۲۰۱۷ تقریبا نیم میلیون دلار به آن پرداخت.» طبق این گزارش، سوابق نشان می‌دهد که این شرکت بیش از ۲۰ بار در مورد این طرح با دفاتر سناتور‌های آمریکایی تماس گرفته است. به عنوان مثال لامپکین در ۲۰۱۷، با سناتور تیم اسکات در مورد این لایحه صحبت کرده است. لامپکین روزانه مبلغ ۲۰۰۰ دلار به این سناتور داده است.
 این موضوع سبب شد که اسکات همراه سناتور‌های دیگر به طرح دیگر رأی دهد تا به سعودی‌ها اجازه دهد بمب‌های خود را همچنان دریافت کنند. در ادامه این گزارش آمده است، یک سال بعد، معلوم شد از همان بمب‌هایی که به عربستان فروخته شده بود در حملات هوایی که در آن غیر‌نظامیان در یمن کشته شدند، استفاده شده است.داستان لامپکین یک مورد استثنایی در مورد لابی‌گران به نام پادشاهی سعودی نیست. در حقیقت، این امری بسیار معمول است. براساس این گزارش، دولت سعودی لابی‌گرانی را استخدام می‌کند که به طور موثر اعضای کنگره و رئیس جمهور را به نادیده گرفتن نقض حقوق بشر و تلفات غیرنظامیان در یمن متقاعد می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، لابی‌هایی که برای منافع عربستان در آمریکا کار می‌کنند، فقط در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۵۰۰ بار با نمایندگان کنگره، کاخ سفید، رسانه‌ها، و شخصیت‌های تاثیرگذار در اندیشکده‌ها تماس گرفته‌اند.
 در این روند، آنها همچنین به صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های انتخاباتیِ سناتور‌ها و اعضای مجلس نمایندگان تقریبا 400 هزار دلار واریز کردند، تا آن‌ها از عربستان حمایت کنند.در ادامه این مطلب آمده است:«ریشه‌های این لابی‌گری‌ها به زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر‌می‌گردد، زیرا ۱۵ تن از ۱۹‌هواپیماربا از شهروندان عربستان بودند؛ لذا جای تعجب نداشت که افکار عمومی آمریکا به پادشاهی عربستان بدبین شود.
از این رو، خاندان سلطنتی سعودی در یک دهه، حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای بهبود افکار عمومی و حفظ نفوذ خود در پایتخت آمریکا صرف کرد.» طبق این گزارش، این لابی‌ها موفق شدند در سال ۲۰۱۵، با دولت اوباما در رابطه با توافق هسته‌ای ایران مراوداتی داشته باشند. با این حال، زمانی که دونالد ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری شد، سعودی‌ها فرصتی بی‌نظیر به دست آوردند و لابی‌گری‌های عربستان به طرز خارق‌العاده‌ای افزایش پیدا کرد.
هافینگتون پست در پایان نوشت:«در سال ۲۰۱۷، مقامات خارجی سعودی بیش از ۵۰۰ بار از رسانه‌های آمریکا خبر‌هایی به نفع خود پخش کردند که از جمله مهم‌ترینِ آن رسانه‌ها «نیویورک تایمز»، «واشنگتن پست»، «وال استریت ژورنال» و شبکه «پی‌بی‌اس» بودند. نشان دادن تصویری زیبا و جذاب از پادشاهی سعودی در آمریکا به وضوح در صدر اهداف این فعالیت‌ها بود... این لابی‌گر‌ها با درخواست‌های خود به دفاتر کنگره سرازیر می‌شوند و خواهان آن می‌شوند که اعضای کنگره به کشته شدن بیش از  10 هزار غیرنظامی در یمن از سوی بمب‌های آمریکایی و جنگ یمن که منجر به احیای القاعده در شبه‌جزیره عربستان شده است، بی‌توجه باشند.»