kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

نیروهای اماراتی و مزدوران دولت مستعفی در جنوب یمن به جان هم افتادند

نیروهای طرفدار امارات و عربستان در جنوب یمن در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند تا بدین ترتیب تنش بین ریاض و ابوظبی در این کشور وارد فاز جدیدی شود.



همزمان با ادعای شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات)، مبنی بر آغاز انتفاضه مردمی علیه نیروهای دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان)، نیروهای امارات سلاح‌های سنگین وارد فرودگاه عدن کردند. خبرگزاری فارس پس از این مقدمه نوشته، هفته گذشته شورای انتقالی جنوب یمن که تحت حمایت و فرمان امارات است، طرح بیرون کردن نیروهای دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان) از جنوب این کشور را کلید زد.
در نخستین اقدام، شبه‌نظامیان وابسته به امارات، موسوم به «النخبهًْ الشبوانیهًْ» در استان «شبوهًْ»، با بیرون کردن نیروهای تحت فرمان رئیس‌جمهور مستعفی یمن، کنترل مقرهای استراتژیک و نفتی در این استان را به دست گرفتند. در چنین شرایطی، روزنامه «عدن الغد» نیز دیروز نوشت که از روز یکشنبه نیروهای تحت فرمان امارات، تجهیزات نظامی سنگینی را وارد فرودگاه عدن در جنوب یمن کرده‌اند.
این روزنامه در ادامه به سراغ شاهدان عینی رفته و به نقل از آنها نوشته، نیروهای اماراتی دستکم هشت‌تانک را از مقر نیروهای ائتلاف سعودی در «البریقه» به فرودگاه عدن انتقال داده‌اند. امارات از اوایل سال 2015، سیطره‌ خود بر عدن را توسعه داده و اکنون کنترل کامل این شهر، فرودگاه، بندر و پایگاه‌های نظامی آن را در دست دارد و به‌منظور حفظ این حاکمیتش، کمربندی امنیتی ایجاد کرده است.
تقابل دشمنان انصارالله با یکدیگر در عدن
از سوی دیگر، به نوشته پایگاه خبری «العربی»، برخی منابع اعلام کرده‌اند شهر عدن، شاهد جبهه‌گیری متقابل نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن در مقابل نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن است. منابع آگاه محلی اعلام کردند که در مقابل نیروهای امارات که تجهیزات نظامی سنگینی را به فرودگاه عدن منتقل کرده‌اند؛ نیروهای تیپ «المحضار» وابسته به هادی نیز در شهر «الشیخ عثمان» در استان عدن مستقر شده‌اند. براساس این گزارش، هر دو طرف آماده مقابله و درگیری نظامی و اعلام ساعت صفر درگیری هستند.
البته پایگاه خبری «عدن الغد»، دیروز در خبری از خروج مشکوک ‌تانک‌های مستقر شده در فرودگاه عدن خبر داد و نوشت، تنها چند ساعت پس از استقرار این تجهیزات نظامی سنگین در فرودگاه، یک منبع آگاه نظامی در بندر «الزیت» اعلام کرد که این ‌تانک‌ها صبح دوشنبه به سوی این بندر انتقال داده شده و از آنجا از طریق همان کشتی که دیروز این ‌تانک‌ها را به عدن آورده بود، به پایگاه اماراتی «عصب» در اریتره انتقال یافتند. براساس این گزارش هنوز دلیل اصلی این نقل و انتقال و استقرار چند ساعته این‌تانک‌ها در فرودگاه عدن مشخص نیست.
از سوی دیگر، شورای انتقالی جنوب یمن، دیروز رسما آغاز انتفاضه مردمی علیه نیروهای هادی در استان حضرموت را اعلام کرده و کمیته «الحشد» در شورای انتقالی حضرموت طی بیانیه‌ای از کلیه کمیته‌های مردمی از شب پیش خواسته است تا در مقر استانداری حاضر شوند تا در جریان برنامه‌های آغاز این انتفاضه قرار گیرند. در این بیانیه تاکید شده است که این انتفاضه تا تحقق کلیه اهدافش متوقف نخواهد شد. در استان «أبین» دیگر استان جنوبی یمن نیز از صبح دیروز یک تظاهرات مسالمت‌آمیز به دعوت شورای انقلابی جنبش اعتراضی «الحراک» در اعتراض به سیاست‌های دولت مستعفی یمن و همپیمان سعودی‌اش آغاز شده است.